Outsight, Wunderman Thompson, JCDecaux Publifer en Lijncom maken Coronanimations

Crea / News

Uit recente nieuwsverslaggeving blijkt dat in de grote steden, zoals Brussel en Antwerpen, helaas nog steeds te veel mensen zijn die de coronamaatregelen onvoldoende kennen of toepassen. “Eén van de oorzaken daarvoor is dat een deel van Brussel bijvoorbeeld anderstalig is, en nog belangrijker: vaak ook minder lokale media consumeert. Daardoor komt deze groep ook minder in contact met de specifieke Belgische maatregelen dan hun stadsgenoten die deze dagen aan de Nederlandstalige en Franstalige media gekluisterd zijn,” verduidelijkt Gio Canini, CEO van Wunderman Thompson België.

Om hun steentje bij te dragen werkten Outsight, Wunderman Thompson, JC Decaux, Publifer en Lijncom samen om de ‘Coronanimations’ te ontwikkelen. Dat is een set van korte animaties om drie van de belangrijkste coronamaatregelen (zo veel mogelijk thuisblijven, afstand houden tijdens een buitenactiviteit en handen wassen) met een minimaal gebruik van woorden te communiceren.

“In normale tijden zien wij niets liever dan dat de mensen buiten zijn, maar vandaag willen ook wij oproepen om vooral binnen te blijven. En de outdoor media zijn in dit geval perfect geplaatst om net die mensen te bereiken die de maatregelen via de andere media misschien niet voldoende opgepikt hebben en toch nog te veel buiten zijn,” zegt Wim Jansen, CEO van JCDecaux. Jos Van Campenhout, managing partner van Outsight, vult aan: “Voor één keer hopen we dus zo weinig mogelijk mensen te bereiken, want dat zou betekenen dat iedereen mee is met wat er vandaag van ons verwacht wordt: dat we in ons kot blijven.”

Dankzij de medewerking van JCDecaux en Publifer zullen de animaties vooral op digitale schermen in het Brusselse en Luikse straatbeeld te zien zijn en in alle belangrijke NMBS stations. Via Lijncom zal de campagne op 22 digitale schermen in de Antwerpse premetro te zien zijn. Jongeren blijven een moeilijk te bereiken doelgroep,” zegt Christine Van den Berghe, CEO van Lijncom. “De afgelopen weken was het duidelijk dat net zij zich dus nog niet helemaal bewust zijn van de maatregelen die ook voor hen gelden. In die context hebben we dan ook de digitale schermen in de Antwerpse premetro ter beschikking gesteld voor deze preventiecampagne.”

Er werden in dezelfde stijl ook klassieke posters en advertenties gemaakt. Daardoor zal de boodschap uiteindelijk op meer dan 750 locaties zichtbaar zijn. Belangrijk: om vooral deze boodschappen en niet het virus te verspreiden, stellen de partners het grafische materiaal ook ter beschikking voor iedereen die voor extra visibiliteit wil zorgen. Zo zal Bruzz, het Brusselse stadsmagazine, de komende week telkens een poster opnemen in het magazine met een oproep om ‘m aan het raam te hangen.

Wilt u ook de Coronanimations en/of het artwork van de advertenties en posters ontvangen? Stuur dan een mailtje naar coronanimations@wundermanthompson.com

Credits
Outsight: Jos Van Campenhout
JCDecaux: Wim Jansen
Publifer: Frederic Van Dessel 
Lijncom: Christine Van den Berghe
Bruzz: Dirk De Clippeleir, Ineke Le Compte
Agency: Wunderman Thompson Antwerp/Brussels 
Client: Outsight, JCDecaux, Publifer, Lijncom, Bruzz
Client Contact: Jos Van Campenhout
CEO: Gio Canini
Account Manager: Charlotte Feremans
Graphic design: Dorien Wendelen, Kenny Smet
Motion design: Matthias Berghmans
Copywriter: James Ubaghs
Creative Director: Sam De Volder
DTP: Jan-Bart Debruyne