Overwin uw atticafobie met OVAM en VML
Exacte cijfers ontbreken, maar VML en de OVAM vermoeden dat heel wat Vlamingen te kampen hebben met atticafobie – een zelfverzonnen term voor angst om de zolder op te gaan. Waarom zouden er anders zoveel zolders in Vlaanderen vol bruikbare spullen staan? Vaak waardevolle spullen, die een tweede leven verdienen in plaats van vergeten te worden. Daarom lanceren VML en de OVAM een ludieke bewustmakingscampagne om mensen te helpen hun "angst" te overwinnen.
Een zogenoemde "atticafobie-expert" – wiens naam ons even ontglipt – legt in de campagnevideo uit dat veel spullen op zolder nog prima gerepareerd, doorgegeven of verkocht kunnen worden. "Want hoe minder nieuwe spullen we kopen, hoe minder we het milieu belasten," voegt hij eraan toe.
Audiotherapie
Op de campagnewebsite vinden bezoekers niet alleen praktische tips, – zoals waar ze met hun spullen terecht kunnen – maar ook een heuse audiotherapie, ontwikkeld door die zelfverklaarde expert. In een aantal sessies helpt hij luisteraars om stap voor stap hun zoldervrees te overwinnen. Steeds gebaseerd op methoden uit de psychologie, zoals associatie, introspectie en relativering. Het blijft een vraagteken of hij de juiste diploma’s heeft, maar de therapie belooft een effectieve aanpak tegen zoldervrees. Of op zijn minst een goede workout voor de lachspieren.
Breed gedragen initiatief
De campagne wordt ondersteund door verschillende partners, waaronder Cash Converters, Happy Troc, Kringwinkel, 2dehands.be en Repair & Share. Zij moedigen Vlamingen aan om hun angst te overwinnen en hun zolder op te ruimen.
Meer informatie en tips om zelf je zoldervrees te overwinnen op www.zoldervrees.be.
Credits:
Agency: VML
Client: OVAM
Client contact: Joke Deconinck, Nathalie Van Trier, Jan Verheyen
Chief Creative Officer: Klaartje Galle
Creative Directors: Arjen Tarras, Kasper Janssens
Creative team: Mathijs Bettens, Tijs Dejonckheere
Account team: Barbara Van Duffel, Sarah Savoir
Strategy: Tom Vingerhoets, Gaelle Maes
Design team: Timothy Helmer, Lars Hiele
Copywriter: Jelle Raats, Koen Van Deun
Banner Development: Stijn Van Minnebruggen
Sound design: Menno Van Riet
Production: Diplomat
Director: Erik Van Overloop
Photography: Louis-Philippe Beauduin