Oxypoint organiseert WK inademen

Communication / News

Op zondag 8 september vond de finale van het wereldkampioenschap Inademen plaats op het Ballonfestival tijdens de Vredesfeesten in Sint-Niklaas. Gedurende de hele zomer ging het Belgische groeibedrijf Oxypoint op zoek naar kampioenen inademen. Kandidaten konden deelnemen door een filmpje in te sturen van hun topprestatie. Oxypoint vraagt op die manier aandacht van het grote publiek voor een betere zuurstoftherapie in ziekenhuizen, die tot op vandaag in veel ziekenhuizen nog altijd hetzelfde wordt toegepast als 100 jaar geleden.

De Vredefeesten in Sint-Niklaas? Geen betere plek om aandacht te vragen voor zuurstoftherapie dan op het ballonfestival dat tegelijk plaatsvindt en waar tientallen luchtballonnen opstijgen van op de Grote Markt. Na een spannende wedstrijd werd Niki De Prijcker uit Belsele uitgeroepen tot wereldkampioen inademen met een record van 15,37 seconden.

Meer dan 350.000 patiënten in Belgische ziekenhuizen krijgen jaarlijks zuurstoftherapie, wat het één van de meest voorkomende therapieën in het ziekenhuis maakt. De manier waarop zuurstof wordt toegediend is de laatste 100 jaar echter amper veranderd. En hier wil Oxypoint verandering in brengen. "Dokters en verpleging beseffen vaak niet hoe vervelend het is om op de klassieke wijze zuurstof in de neus te krijgen,” zegt Philip Hendrickx, die 7 jaar geleden aan de basis lag van Oxypoint als spin-off van de Universiteit Antwerpen. "Traditionele zuurstoftherapie veroorzaakt uitdroging van de neus, wat kan leiden tot irritatie, korstvorming, neusbloedingen en hoofdpijn. Dat komt omdat zuurstof continue wordt toegediend, zowel bij in- als uitademen," aldus Hendrickx. Hij ontwikkelde samen met zijn team een innovatieve flowmeter waarbij je naast continue zuurstoftoevoer ook kan kiezen voor een dosis zuurstof enkel bij inademing. Dit geeft meer comfort voor de patiënt en optimaal zuurstofverbruik voor het ziekenhuis.

In België verkocht Oxypoint al meer dan 3000 toestellen aan 25 ziekenhuizen. Vorig jaar kondigde Oxypoint aan om na een kapitaalinjectie de verkoopsactiviteiten geografisch uit te breiden alsook een nieuwe generatie producten te ontwikkelen. Met veelbelovende resultaten in 6 Europese landen en de lancering van een digitaal toestel nog eind dit jaar, raakt Oxypoint alvast op kruissnelheid.