Pakje? Thuis afleveren liefst...

Het thuisadres behoort voor 79% van de Belgische online shoppers nog steeds tot de favoriete afleverlocatie. Dat blijkt uit een grootschalig Europees onderzoek van DPD waaraan ook 1.000 Belgen deelnamen. Belgen verwachten doorgaans dat hun online aankopen bovendien gratis worden geleverd en indien nodig ook gratis kunnen worden teruggezonden. Voor ongeveer 90% van de Belgische online shoppers zijn dit doorslaggevende criteria om producten online aan te kopen.
Belgische e-shoppers verwachten hun pakje bij voorkeur te ontvangen aan hun eigen voordeur. Dat lukt helaas niet altijd, bijvoorbeeld omwille van onverwachte afspraken, file of andere redenen waardoor mensen te laat thuis zijn om het pakket te ontvangen. Het zal u niet verbazen dat DPD daar diverse tools voor ber beschikking stelt. Via Predict krijgen DPD-ontvangers concrete informatie over de geplande levering tot op 1 u nauwkeurig. Indien niemand thuis is, kan de ontvanger het levertijdstip en de locatie wijzigen waarbij gekozen kan worden uit vier mogelijkheden.
Cijfers uit het eerste kwartaal van 2017 geven een inzicht in de voorkeur van DPD-ontvangers die gevolg gaven aan het bericht dat ze ontvingen van DPD:
- 14 % vraagt om het pakket op een andere datum te leveren
- 37% kiest voor een levering op een ‘safe place’ zoals vb. de garage, tuin of brievenbus
- 27 % verkiest om het pakket door te sturen naar een Pickup parcelshop in de buurt. 80% van de ondervraagde Belgische online shoppers geven zelfs aan dat ze een Pickup parcelshop in de toekomst overwegen als favoriete afleverlocatie
- 14% kiest ervoor het pakket op een ander adres te laten leveren
Webshops doen er dan ook goed aan om rekening te houden met de specifieke verwachtingen van de eindconsument en kunnen dus maar beter zorgen voor de nodige flexibiliteit van de levering aan te bieden.
Veel meer dan voor andere Europeanen zijn gratis levering en retourzendingen belangrijk voor Belgen wanneer ze online aankopen. Voor 91% van de Belgische e-shoppers is het feit of een levering al of niet gratis is, bepalend bij een online aankoop. Franse (88%), Nederlandse (87%), Engelse e-shoppers (87%) en vooral Duitse online consumenten (83%) hechten minder belang aan het gratis leveren van hun pakket.
Ook gratis retourzendingen zijn belangrijk voor het online aankoopgedrag van de Belg: 90% wil een besteld product gratis kunnen terugzenden, wanneer het niet bevalt of past. Online shoppers in onze buurlanden vinden gratis retourzendingen ongeveer even belangrijk. Enkel in het Verenigd Koninkrijk verwachten slechts 86% van de online consumenten een gratis retourverzending. “Consumenten verwachten bij een online aankoop dezelfde flexibiliteit als in de winkel in de winkelstraat,” legt Silvio Mestdagh, CEO bij DPD België uit. “Het Europese onderzoek toont aan dat consumenten flexibiliteit verwachten op het vlak van de aflevering van hun pakket, liefst thuis of zo dicht mogelijk bij hun thuisadres. Als koerierbedrijf kunnen wij de webshops helpen om tegemoet te komen aan deze wensen. Met Predict informeren we ontvangers zeer nauwkeurig over hun geplande levering door middel van livetracking en een levertijdsvenster van 1 uur. Met de opties ‘Safe place’, ander adres, Pickup parcelshop of een andere datum bieden we onze ontvangers optimale leveringsvrijheid”
Met de resultaten van het Europese onderzoek geeft DPDgroup, via een nieuwe E-Shopper Barometer, inzicht in de snel veranderende online shoppingwereld. Op Europees vlak worden 3 belangrijke trends geïdentificeerd: consumenten wijzigen hun betaalwijze voor online aankopen, vertrouwen is cruciaal bij e-commerce en grenzen vervagen omdat e-shoppers op zoek zijn naar koopjes. Het onderzoek werd uitgevoerd door Kantar TNS. In 21 verschillende landen werden 23.450 personen online geïnterviewd. In België werden 1.000 personen bevraagd over hun online shoppinggedrag. Het onderzoek werd uitgevoerd tussen 19 september en 7 oktober 2016.
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]