Palmolie: denk er het uwe van!
Palmolie zou de meest gebruikte olie in de wereld zijn, en toch doen er veel tegenstrijdigheden de ronde over het product. Om die kritiek van de baan te ruimen en om de olie, die de Maleisiërs beschouwen als een symboolproduct van hun land, aan te prijzen, start De Maleisische Raad voor Palmolie (MPOC) met een informatiecampagne. Het doel: iedereen uitnodigen om een eigen mening te vormen over de palmolie uit Maleisië. De Raad is er immers van overtuigd dat we niet weten hoe de vork nu net in de steel zit, en wil de consumenten voortaan beter informeren over de dagelijkse inspanningen om een duurzamere olie te creëren die beter is voor het milieu en onze gezondheid.
Om dat resultaat te bereiken, besloot het bureau Havas WW Paris een nogal eigenzinnige en humoristische campagne op poten te stellen aan de hand van illustraties die palmolie de schuld geeft van verschillende tragedies en rampen (het uitsterven van de dinosaurussen, het zinken van de Titanic…). De campagne zal lopen via de pers, aanplakborden en de sociale media in België en Frankrijk (facebook.com/malaysianpalmoil, instagram.com/malaysianpalmoil, twitter.com/HuileDePalmeMPO).
Havas rekent daarnaast ook op de nieuwsgierigheid van de consument, die gestimuleerd wordt een kijkje te nemen op de site maleisiepalmolie.info. Daarop zal originele en informatieve inhoud geplaatst worden, zoals een mini web-doc (zes thematische filmpjes van ongeveer twee minuten over productie, dieren, voeding, bos, gezondheid en maatschappij) die de verwikkelingen volgt van drie jongeren bij hun ontmoeting met de plaatselijke stakeholders. Een eigenzinnige manier om consumenten beter in te lichten over het product, en bovendien kunt u er nog eens een reis naar Maleisië mee winnen ook. De campagne ging gisteren officieel van start.