Papier.be neemt geen blad voor de mond over greenwashing

Papier.be lanceert een onlinecampagne tegen greenwashing en legt de nadruk op juiste communicatie over de milieu-impact van papier. Greenwashing is een techniek die door bedrijven of organisaties wordt gebruikt om zichzelf groener voor te doen op basis van ongegronde ecologische argumenten, wat consumenten misleidt en een ernstige bedreiging vormt voor zowel het milieu als de maatschappij. Met de nieuwe campagne roept Papier.be consumenten op om misleidende milieuclaims en fake news te melden, terwijl het tegelijkertijd een krachtige boodschap verspreidt om greenwashing aan te pakken.
Papier is geregeld het slachtoffer van desinformatie, een techniek die te linken is aan greenwashing. De bekendste praktijkvoorbeelden zijn de bewering dat digitale communicatie beter zou zijn voor het milieu, en de foutieve veronderstelling dat de papierindustrie schadelijk zou zijn voor de bossen. Die claims richten zich vaak op kostenbesparingen in plaats van milieubescherming. De papierketen is immers pionier van de bio-economie, 100% circulair, gebruik makend van de hernieuwbare grondstof hout. Bovendien is papier volledig recycleerbaar en bio-afbreekbaar. De papierindustrie is betrokken bij duurzame ontwikkeling, van boseigenaars tot recuperanten van papier. Hoewel ze, zoals elke menselijke activiteit, een zekere impact heeft op het milieu, heeft de papierindustrie alle troeven in handen om uit te groeien tot een industrie van de toekomst.
In de nieuwe campagne kaart Papier.be enkele flagrante voorbeelden aan van bedrijven en organisaties die desinformatie over papier(-producten) verspreiden en zich op die manier schuldig maken aan greenwashing. Aan de hand van een aantal sterke, feitelijk onderbouwde argumenten, die eveneens zijn opgenomen in haar brochure ‘Papier en Duurzaamheid: de feiten’, staaft de organisatie via haar sociale media en website dat papier en de afgeleide producten in veel opzichten wel duurzaam zijn. Papier.be hoopt op die manier bedrijven en organisaties, maar ook consumenten, beter te informeren en sensibiliseren. "Elke uitspraak over de milieueffecten van een product of activiteit vereist een grondige en wetenschappelijk onderbouwde analyse," zegt Firmin François, voorzitter van Papier.be. "Met deze campagne willen we, als vertegenwoordigers van de papierketen, de strijd tegen een aantal valse beweringen over de milieu-impact van de papierindustrie voeren."
Partner van Papier.be voor deze campagne is UPR Agency. Via stakeholdercommunicatie bouwt UPR Agency voor Papier.be een brede community rond de positieve beleving van papier, zowel op ecologisch, maatschappelijk als sociaal vlak. "Met de ‘Stop Greenwashing’ campagne zetten we maximaal in op het informeren, sensibiliseren en engageren van onze stakeholders," zegt Sam Jaspers van UPR Agency. "Als experten in corporate en purpose driven communicatie, creëren we hierbij authentieke content die conversaties start en zo de reputatie van papier versterkt via zowel traditionele als digitale kanalen."
Wie zelf een voorbeeld van desinformatie over de milieu-impact van papier wil melden, kan dat eenvoudig door een mail te sturen naar info@papier.be en ‘Stop greenwashing’ te vermelden in de onderwerpsregel.
De voorzitter van Papier.be schreef ten slotte een open brief over greenwashing, die je hier kan raadplegen.
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]
Sales Accountmanager - VRT
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Marketing & Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]