Papieren en digitale folders zijn en-en-verhaal

News / Research / Retail

PromobutlerDe papieren reclamefolder blijft een krachtig medium dat mensen aanzet tot kopen. Opvallend is dat 60% van de Belgen net zo graag offline als online een folder raadpleegt. “Het is een en-en-verhaal, met twee kanalen die heel complementair zijn,” zegt Patricia Verbovsek, managing partner van Netmedia Europe. Met de platformen PromoButler en wepublish digitaliseert deze Limburgse kmo sinds 2008 reclamefolders voor de retailsector. “Het grote voordeel van datagedreven online folders is dat je die heel relevant kan maken met dynamische content, afgestemd op interesses van de individuele klant en inspelend op het moment.”

Promobutler was aanwezig op het BAM Marketing Congress 2017, precies om de kracht van het platform nog eens onder de aandacht te brengen. Het feit dat de papieren reclamefolder bij een meerderheid van de Belgische consumenten nog altijd top of mind is, betekent in geen geval dat de online folder maar moeilijk doorbreekt, zeggen ze bij Promobutler. Uit een studie van GfK blijkt dat 96% van de Belgen reclamefolders doorbladert en dat 60% van hen zowel de print- als digitale versie bekijkt. “Ook wij zijn overtuigd dat het een en-en-verhaal is,” zegt Patricia Verbovsek. “Met beide kanalen bereik je grotendeels hetzelfde publiek - voor online folders vormt de leeftijdscategorie 25 tot 44 jaar de grootste groep - maar het leesgedrag is wel verschillend. Online gaat het allemaal veel vluchtiger, de gemiddelde leestijd van een digitale folder ligt tussen de 2 en 3 minuten. Je zou het kunnen vergelijken met iemand die zijn papieren krant diagonaal leest.”

Dit betekent dat je de online lezer meteen moet capteren en hem sturen van het moment dat hij in je digitale folder duikt. “Een visuele inhoudsopgave klikbaar maken zodat de consument meteen op de gewenste pagina terechtkomt, helpt altijd om het leescomfort te bevorderen. Het is één van de vele tips & tricks die wij meegeven aan retailklanten wanneer zij beslissen hun papieren folder in een digitaal kleedje te steken. We raden ook aan de juiste call-to-actions in de folder te integreren: geen uitgeschreven url’s zoals in de offline versie maar sterke visuals met doorklik-functionaliteit die extra traffic genereren naar je website, e-shop, sociale media kanalen, surveys, enzovoort. Je kan een folder op een heel attractieve manier ook interactief maken met integratie van video en audio.” En door het leesgedrag in de folder te verzamelen in een e-CRM systeem kan de retailer zijn bestaand klantprofiel verrijken met interessegebieden van deze persoon.promobutler 6