Patrick Steinfort: Ready to Reboot?

Communication / News / Positive Vibes

Het is zo ver: Mevrouw Sophie heeft de lockdownsluizen geopend. Na acht weken freediven kan onze economie langzaam weer op gang komen.

Of is er een reset nodig?

De uitdaging is er alvast en alle kaarten liggen op tafel. Deze surrealistische periode heeft ons de gebreken van het ‘systeem’ laten zien en diens ongelooflijke kwetsbaarheid. Maar het heeft ook bewezen dat we een groot aanpassingsvermogen hebben en enorm creatief zijn, en dat we nog steeds solidair kunnen zijn met anderen: zowel lokaal, nationaal als internationaal.  

De mens is terug. Verbeelding en creativiteit zijn terug, en dat is het goede nieuws. Het is aan ons allemaal en natuurlijk aan alle marketingspelers om de mens te herintegreren in hun strategieën. Om hem weer centraal te stellen en te luisteren naar zijn verwachtingen en wensen. Het is aan de bedrijven om marketing opnieuw in hun besluitvorming te integreren, zodat ze zich niet langer alleen op basis van winst ontwikkelen, maar dankzij hun bijdrage aan de samenleving.

Er is alvast geen tekort aan wegen om te volgen en het mag gezegd worden dat er al veel grote spelers bezig zijn met deze reboot: de SDG’s van de VN, de Green Deal van de Europese Unie, bedrijven zoals Danone, Delhaize en Solvay, visonairs zoals Bertrand Piccard, de BCorp-beweging,…

Deze ‘nieuwe toekomst’ is echter niet voor de hand liggend, omdat we soms nog de neiging zullen hebben om ‘terug te doen wat we gewend waren’, of erger.

Het is aan ons om intelligentie, creativiteit en menselijkheid samen te brengen.

Dit is alvast de uitdaging die BAM wil aangaan.

Patrick Steinfort, directeur Belgian Association of Marketing