Payconiq by Bancontact en Boondoggle Havas wuiven de portefeuille bye bye

Crea / News

Betalen met de Payconiq by Bancontact-app in de winkel is heel eenvoudig. Je kan de QR-code vandaag de dag niet enkel scannen op een sticker of een kassascherm, maar sinds kort ook op heel wat betaalterminals. Daardoor wordt mobiel betalen via de populaire app nog makkelijker en toegankelijker. Maar omdat de betaalterminal vaak nog spontaan geassocieerd wordt met tikken met de bankkaart, wilde Payconiq by Bancontact shoppers erop attent maken dat ze nu ook mobiel kunnen betalen door een QR-code te scannen. Met andere woorden: dankzij Payconiq by Bancontact kan je je portefeuille thuis laten.

“Bye bye portefeuille” vat dit in enkele woorden samen en is de slogan van een atypische campagne. Een #ByeByePortefeuille-sound en TikTok-dansmove werden speciaal ontwikkeld in samenwerking met de influencers DJ Michael Amani (@michaelamani) en Midoe (@midoe_93) en verder ondersteund door andere micro-influencers. De move illustreert het herkenbare en stresserende moment aan de kassa wanneer je beseft dat je je portefeuille niet op zak hebt.

Naast gebruik in social ads en OLV werd de move ook in het straatbeeld gebracht: om deze functie bij de Belgen te promoten, werkte Payconiq by Bancontact samen met JCDecaux voor een grote OOH & DOOH-campagne. In de traditionele formaten ligt de focus op het betaalmoment met de smartphone. Geo-targeted mobile ads, advertenties op bus en tram, en impactvolle formaten zoals de Brand Zone aan het Louizaplein in Brussel zorgen ervoor dat jong en oud bereikt worden tijdens het shoppen.

Portefeuille vergeten? Geen probleem! Gewoon even de #ByeByePortefeuille-move leren en je smartphone bovenhalen. Da’s zo gebiept.

Deze campagne is het resultaat van een samenwerking tussen Payconiq by Bancontact, Boondoggle Havas, Havas Media en JCDecaux.

Credits
 
Client team: Lotta de Meulenaere, Anouck Deschilder
​Account team: Laurie Parres, Anne-Lore Vestraets
​Creative Strategy: Olivier De Laet
​Engagement Strategy: Franky Willekens
​Creative Director: Sven Nijs
​Creative team: Fabrice Van Hellemont & Els Verhofstede
​Copy: Lesley Dewilde, Benoit Menetret
​Illustrator & Motion Designer: Dorien Bradt
​Design: Léa Bouissou
​DTP: Stefaan De Vos
​Productie: Jekyll ‘n Hyde
​Influencers: BeInfluencer & Slice