Persgroep zet advertenties op een rij

inline_chad2015_likability

Media / News / Research

Het CHAD-onderzoek is een extra service die de Persgroep Advertising haar adverteerders aanbiedt. Thomas Louwagie, sales arguments intelligence executive bij de regie, schreef er een interessante blogpost over. "Vorig jaar hebben we voor onze partners de impact van ongeveer 500 advertenties getest," schrijft Louwagie. "Het leek ons wel leuk om even in al die cijfers te duiken en de opvallendste vaststellingen van CHAD 2015 te publiceren." En die vaststellingen nemen wij hieronder graag over.

"We blijven het graag herhalen: Herhaling werkt. Laten we bij de toppers van 2015 beginnen. Hieronder vind je de meest impactvolle advertenties per medium."

LIDL in de krant Het Laatste Nieuws
Impactcijfer: 81%

Special K in NINA magazine
Impactcijfer: 58%

Proximus op HLN.be
Impactcijfer: 60%

LIDL op DeMorgen.be Mobile
Impactcijfer: 56%

"Als we die vier impactcijfers bij de visuals bekijken is er één ding dat opvalt: de advertentie van Lidl behaalt een effectieve score van 81%, wat een stuk hoger is dan de rest. En dat is niet per se omdat het om een krantenadvertentie gaat, wel omdat Lidl adverteerde met een zeer hoge frequentie. De retailer slaagde er op die manier in om met twee advertenties in de overall top drie van meest impactvolle boodschappen in 2015 te eindigen. Om maar te zeggen: herhaling werkt.

Nog in die top drie stond Coca-Cola. De onderstaande advertentie is het perfecte voorbeeld hoe je een paginagrote advertentie aanpakt. Een leuke visual met een aanzienlijke, duidelijke korting. O ja, deze advertentie verscheen net toen er een hittegolf door ons land raasde. Je zou er opnieuw dorst van krijgen. Onderschat dus zeker de kracht van een Top Topical niet. Kortom, een ideale mix van verschillende factoren die het succes van je advertentie mee bepalen."

"Maar je kan er ook voor kiezen om puur en alleen op korting in te spelen zoals Kruidvat dat afgelopen jaar deed. Onderstaande advertentie heeft onze lezers qua korting het meest overtuigd. De keuze van de producten en het percentage korting dat duidelijk vermeld staat zorgen voor een activerende combinatie."

"Adverteren lijkt door de digitalisering vooral een kwestie van clicks tellen geworden. Persoonlijk vind ik dat jammer. Advertenties genereren veel meer dan clicks, dat lijken we soms te vergeten. De onderstaande voorbeelden illustreren dat perfect. Clicks meten niet dat …

… lezers hun mening over een merk kunnen wijzigen na het zien van een advertentie.
Een gemiddelde campagne kan de algemene mening over je merk sterk beïnvloeden. Een mooi voorbeeld van hoe 1 advertentie een mening volledig kan veranderen is de insteek van Toerisme Limburg in De Morgen. We zien hier dat 50% van de lezers die deze boodschap gezien had een positiever beeld kreeg over de provincie Limburg. Van een straffe campagne gesproken, zeker als je weet dat de gemiddelde score in 2015 op 17% lag."

"Uit de onderstaande advertentie van Becel leid ik graag af dat wie zijn boodschap op een creatieve en verrassende manier aanpakt, daar de vruchten van plukt. Op het eerste gezicht lijkt dit een doodnormale printadvertentie, ware het niet dat er op de pagina een zakje vol zonnebloemzaadjes plakte. Dat zorgde er niet alleen voor dat Becel met de eer mag gaan lopen van meest onderscheidende advertentie van 2015. Het is ook de campagne waar door onze lezers het meest over gepraat werd. 1 op 3 lezers voert er na het zien van de advertentie een gesprek over. (Het gemiddelde ligt op 13%)."

"Sommige campagnes slagen erin zodanig interessant of net mysterieus genoeg te zijn om onze lezers aan te zetten informatie op te zoeken over je merk of product. In 2015 slaagde Delhaize daar het beste in met deze verleidelijke en duidelijke advertentie. Deze advertentie zorgde er alvast voor dat 38% van de lezers meer informatie is gaan opzoeken. Gemiddeld ligt dat percentage op 15%."

… of mensen je product effectief uittesten.
Bij de lancering van Coca-Cola Life besloot het frisdrankenmerk onder andere te spelen met een eenvoudige, maar doeltreffende online banneringcampagne. Onderstaande arrow krijgt de prijs van de campagne die mensen het meest heeft aangezet een product effectief te proberen. Zo zie je maar dat niet alle producten een stevige promo nodig hebben om mensen nieuwsgierig te maken.

"De bovenstaande voorbeelden illustreren waarom we bij de Persgroep Advertising zoveel belang zijn gaan hechten aan research. Wat is de impact van mijn advertentie? Het is de vraag die op de tong van elke adverteerder ligt. Maar mijn collega’s van advertising research testen ook native advertising campagnes met ons panel of gebruiken Dailymetrie om het bereik van je campagne te optimaliseren. Kijk zeker eens op onze researchpagina en ontdek hoe wij je kunnen helpen campagnes te evalueren.

Je hebt nog één uitsmijter van mij te goed. Wat was nu de mooiste advertentie van 2015 volgens onze lezers? De prijs van de mooiste advertentie van 2015 gaat naar de insert voor Toerisme Vlaams-Brabant. De combinatie van de handige encart met tips over de regio en de mix van realiteit en fictie zorgden voor een likeability score van 8,2. De gemiddelde likeability van een advertentie bij de Persgroep Advertising in 2015 ligt op 5,6."