Peter Ampe: Hoe komt Purpose uit deze crisis?

Het zou simpel zijn om te zeggen “blijf investeren en je komt er straks beter uit”. Dit is niet de bankencrisis van 2008, dit is een biologische crisis met een ongeziene impact op onze manier van denken en doen. Als ik kijk naar mezelf, dan heb ik de voorbije week al een tiental nieuwe gewoontes aangeleerd waaronder geen eten meer weggooien, elke dag 5 km wandelen en slechts om de twee dagen van T-shirt veranderen. Iedereen kan makkelijk een lijst geven van nieuwe gewoontes, allemaal gewoontes die beter zijn voor onszelf en voor het milieu. Die nieuwe gewoontes zijn er op persoonlijk vlak, op gezinsvlak, maar ook op maatschappelijk vlak.
Met dezelfde snelheid waarmee mensen zich aanpassen aan de nieuwe situatie, zullen ook merken zich moeten aanpassen. Dit is een opportuniteit voor Purpose 2.0. Purpose is nu vooral aanwezig in hoe we onze boodschappen brengen, maar nu zal het ook de inhoud van die boodschappen bepalen. Ik zie meer samenhorigheid, ik zie meer respect, ik zie een groter besef. En dat zowel ten opzichte van onszelf als voor elkaar als voor de natuur. En 8 weken in quarantaine zitten is verdomd lang, maar het is misschien nodig om af te geraken van onze oude gewoontes en nieuwe, betere gewoontes aan te leren. Van de meeste verslavingen geraak je ook niet af in een week.
From making a campaign to making a mark
Als je kijkt naar het effect van de SARS-epidemie in 2002 of de gevolgen van de bankencrisis van 2008, dan was daar vooral een shift in de plaats waar we onze aankopen deden en merken beleefden. Die verplaatsing was volledig naar online. Deze verplaatsing gebeurt nu ook, zoals verwacht, maar de grootste shift zal komen van producten die de maatschappij vooruit helpen en hierdoor het verschil maken in ons dagdagelijks leven. Daarom dit pleidooi voor Purpose. Het is niet alleen aan de overheid om te helpen, merken hebben ook de autoriteit en het bereik om de maatschappij te veranderen. Zoals Proximus die als eerste gratis data en content openstelde. Of Hyundai die afbetalingen opschort bij jobverlies. Of Alken-Maes die de horeca wil helpen door het café-leven virtueel verder te laten gaan. Het is een uitgelezen kans ‘to give advertising a good name’. Maar laat ons ook niet naïef zijn. Als dit voorbij is, zullen we wellicht een inhaalbeweging krijgen en nood hebben aan promo’s. Maar ik mag hopen dat we na 8 weken met zijn allen ook Purpose als tweede natuur hebben aangeleerd en het blijven verder uitoefenen. Zo kunnen we deze coronacrisis herinneren als het moment waarop merken écht begonnen zijn met purposevolle marketing en communicatie.
Door Peter Ampe, CCO FamousGrey
Account Manager - D|M&S
Account Manager in Antwerpen Account Manager D|M&S Antwerpen D|M&S is een toonaangevend communicatiebureau […]
Creatieve Content Creator - D|M&S
Creatieve Content Creator in Antwerpen Wij zijn op zoek naar een creatieve Content […]
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]