Pfizer en Ogilvy Social.Lab ruilen sigaretten in voor iets veel beters

Crea / News

In maart heeft een enquête van het marktonderzoeksbureau Ipsos, op vraag van Pfizer, een aantal opvallende resultaten opgeleverd: Dagelijks roken rokers gemiddeld 11 sigaretten en besteden ze 92,7 minuten aan het roken. Tijd die ze kunnen besteden aan andere activiteiten, zoals sporten, een wandeling maken of naar muziek luisteren. Op basis van die gegevens besloten Pfizer en Ogilvy Social.Lab om de oorspronkelijke functie van een verdeelautomaat weg te nemen en het toestel te gebruiken in een sensibiliseringscampagne. Rokers kunnen een sigaret als jeton in het toestel werpen en die inwisselen voor een gezonder alternatief. Een springtouw om zich uit te leven, penselen om creatief aan de slag te gaan of geurkaarsen om te ontspannen.

Slechts 42% van de Belgische rokers raadpleegt vandaag een arts of tabacoloog om te stoppen met roken. De juiste medicatie in combinatie met de begeleiding van een rookstopdeskundige verhoogt nochtans tot bijna driemaal de kans om definitief te stoppen. Rokers kunnen ook de website www.rookstopmethulp.be raadplegen voor meer informatie en advies over stoppen met roken.

Naar aanleiding van de campagne werd in het winkelcentrum Docks Bruxsel in Brussel een video opgenomen met de omgekeerde sigarettenautomaat. Een sensibiliseringscampagne die op sociale media valt te ontdekken. Recent was er ook het ‘Pact for Life’, drie ondertitelde films waarin het bekende artiesten van populaire series zijn die rokers stimuleren om te stoppen.

Credits
Agency: Ogilvy Social.Lab
Executive Creative Director: Gregory Ginterdaele
Creative Team: Sébastien Stevens, Bill Bilquin, Pieter Decanniere
Account Team: Sabrina Schuller, Sophie Gagey, Christophe Crasselts
Strategy: Julie Frederickx
Design: Xavier Vanderplancke
Client:
Pfizer: Anaïs Junon, Marie-Lise Verschelden
Externe:
Production’s House: Béhème
TV Producer: Sofie van de Wauver