P&G vermindert gerichte reclame via Facebook

ciblage reciblage publicité facebook

Marketing / Media / News

ciblage reciblage publicité facebook

Procter & Gamble (P&G) beperkt meer en meer zijn gerichte reclame op Facebook: de grootste adverteerder ter wereld stelt vast dat die benadering maar een beperkte doeltreffendheid heeft. Dat lezen we in The Wall Street Journal.

Facebook besteedde enorm veel tijd, energie en centen aan zijn vaardigheid om in te zoomen op consumenten. P&G maakte daar in eerste instantie gebruik van om zich direct te richten tot bepaalde consumenten, zoals nieuwe huiseigenaars of grote gezinnen met huisdieren. Maar Marc Pritchard, chief marketing officer van P&G, stelt vast dat zijn bedrijf via de gerichte reclame van Facebook té smal en gericht adverteerde. P&G gaat nu na hoe het het grootste bereik met de juiste precisie kan verzoenen.

P&G zou best een nieuwe trend kunnen zetten voor de digitale strategieën van grote fmcg-merken en ondernemingen. Tijdens de voorbije jaren merkten marketeers - meer bepaald in de fmcgg - dat ze veel breder moesten gaan met de reclame op sociale media zoals Facebook. De grotere aandacht van P&G voor een breder bereik blijkt uit de recente stijging van zijn investeringen in televisie. Eind het voorbije jaar begon het zijn mediabestedingen terug naar televisie te verschuiven.

Facebook introduceert nu nieuwe tools voor grote adverteerders, onder meer eentje om de merkbekendheid te versterken door te adverteren bij gebruikers die daar vermoedelijk speciaal belangstelling voor hebben. Onlangs kondigde het veranderingen aan die  het consumenten moeilijker moeten maken om reclame te blokkeren. Facebook verklaart dat het zich toespitst op een mix van massabereik en reclame op maat - die zich goed leent tot mobiele consumptie én complementair is aan televisie.