Pinterest heeft inspiratie zat

Vertaalde artikels

De wereld om ons heen inspireert elke dag, of het nu gaat om de kledingstijl van een voorbijganger, een lettertype op een uithangsbord of de geur van een boekhandel. Ons dagelijks leven prikkelt onze zintuigen, en zo baden we in een omgeving die bevorderlijk is voor dromen, innovatie en creatie. En dan is er ook nog Pinterest, dat mensen van over de hele wereld met elkaar verbindt om openlijk te discussiëren over smaken en kleuren.  - Josépha Coste

Pinterest is het inspiratieplatform bij uitstek. In tegenstelling tot wat nog vaak wordt gedacht is het geen sociaal netwerk, maar een visuele ontdekkingsmachine, zegt Xavier Degraux, consultant en trainer in digitale marketing en sociale netwerken. “Op Pinterest wordt er vooral geklikt. Je ziet er geen geen tweerichtingsverkeer, maar éénrichtingsverkeer. 90% van de zoekopdrachten gaan over hoe je iets kan/moet gebruiken.”

Met de digitale tool kunnen gebruikers inderdaad door een beeldende catalogus bladeren die georganiseerd is rond interesses. Een receptje nodig of een outfit? De Pinterest-community heeft er voor u al over nagedacht. Wie een trefwoord ingeeft, komt terecht op ‘moodboards’ boordevol inspiratie die zijn samengesteld door de community. “De hotste trends zijn drank, eten, fashion, beauty en sieraden, DIY, decoratie en tuinieren, maar ook events en reizen,” aldus Degraux. Een echte broeihaard voor ideeën, nietwaar?

Hoewel het medium nog te vaak onderschat wordt, wint het elke dag aan belang. “In België heeft Pinterest iets minder dan 3 miljoen gebruikers per maand, dat is enorm veel. Dat is twee en een half keer zoveel dan Twitter heeft, en ook op TikTok ligt het aantal maandelijkse gebruikers lager,” verduidelijkt Degraux. Veel merken zien Pinterest niet als een effectief communicatiemiddel. Toch vormt het op de lange termijn een belangrijke troef voor natuurlijke referenties. “Een Facebook-bericht heeft een levensduur van 4 tot 8 uur. Bij een Pinterest-pin is dat zes maanden of langer,” zegt hij. Daarnaast is het ontdekkingsplatform ook een effectief meetinstrument om je publiek te leren kennen en blijkt het een goede bondgenoot te zijn in combinatie met een netwerk als Instagram of Facebook.

Last but not least: het Amerikaanse bedrijf waagt de sprong en volgt nu ook de trend van e-commerce, want binnen enkele maanden zullen gebruikers ook live kunnen shoppen via het platform. En zo ziet u maar: Pinterest heeft inspiratie zat!