Plan International België en Nadia Aimé willen beter onderwijs voor meisjes

Crea / News

Om toegang tot onderwijs voor meisjes wereldwijd nog meer te verzekeren, start Plan International België naar aanleiding van de Dag van de Rechten van de Vrouw op 8 maart een campagne op. In samenwerking met ambassadrice Nadia Aimé en kunstenares Charlotte de Cock, en op initiatief van technologiebedrijf Yondr, werd een AR-kunstwerk van Nadia Aimé gemaakt. De opbrengsten van de verkoop van het kunstwerk gaan naar een onderwijsproject van Plan International België in Benin. Met dit project hoopt Plan International de toegang en behoud van 34.000 leerlingen in 170 lagere scholen te ondersteunen, met bijzondere aandacht voor meisjes. 

Met Nadia Aimé haalt Plan International België een ambassadrice in huis die als voorbeeld kan dienen voor jonge vrouwen wereldwijd. Nadia is security technical specialist bij Microsoft België en is daarnaast oprichtster van She Leads Digital. Op haar 15e verliet ze school en leefde ze op straat, maar door de steun van mensen rondom haar leerde ze zichzelf coderen en maakte van haar passie haar beroep. Ze is een rolmodel voor meisjes wereldwijd en het bewijs dat meisjes in zwakkere posities het wél kunnen maken in het leven als ze de nodige kansen krijgen. Haar missie is om mensen in kwetsbare situaties op te leiden en kansen te bieden door middel van onderwijs en carrièremogelijkheden op het gebied van ICT. Deze visie ligt volledig in lijn met de aanpak van Plan International om maximaal in te zetten om meisjes toegang te geven tot kwaliteitsvol onderwijs dat het voor Nadia een logische stap was om de krachten te bundelen. 

“Onderwijs is essentieel en bestaat in vele vormen. We hebben bekwame mensen nodig die hun vaardigheden kunnen overdragen en we hebben organisaties als Plan International nodig die de expertise en het netwerk hebben om meisjes te ondersteunen. Omdat we het niet alleen kunnen. Wij moeten samen werken en investeren in het onderwijs van de volgende generatie meisjes en jongens,” zegt Nadia Aimé.

Meisjes krijgen wereldwijd minder kansen

Meisjes over de hele wereld krijgen dagelijks te maken met discriminatie, uitsluiting en geweld. In veel landen krijgen meisjes amper kans om onderwijs te volgen. Genderrollen en stereotypen zorgen ervoor dat ze niet de kans krijgen om hun eigen keuzes voor de toekomst te maken. Vaak worden ze uigehuwelijkt of raken ze vroegtijdig zwanger, waardoor de kans om naar school te gaan en een opleiding af te maken zienderogen slinkt. Nochtans is onderwijs een sleutelelement in de toekomst van meisjes én jongens wereldwijd. Plan International zet zich dagelijks in om meisjes te ondersteunen en in staat te stellen om hun dromen na te jagen. Deze campagne is één van de vele initiatieven van Plan International België om dit waar te maken.

Combinatie van kunst en technologie

Kunstenares Charlotte de Cock maakte een schilderij van Nadia Aimé gebaseerd op vijf belangrijke elementen uit haar leven. Van dit schilderij maakte technologiebedrijf Yondr, expert op gebied van immersive technology, een augmented-reality ervaring. Deze is te bekijken met behulp van een filter op Instagram en Facebook. Via deze link krijg je toegang tot het schilderij en de QR-codes om de filters te activeren. Scan de QR-code en hou je telefoon dan voor de afbeelding van het schilderij om het tot leven te wekken. Je ziet het schilderij in augmented reality en kan luisteren naar Nadia's verhaal. Zodra de filter is gestart, kun je ook op je scherm tikken om de voorwerpen te laten bewegen.

“Wij hebben reeds een paar keer samengewerkt met Plan International België en kunnen ons als bedrijf identificeren met de waarden van de organisatie. Eind vorig jaar hebben we beslist om onze resources te investeren in een campagne die mensen vooruit helpt die het echt nodig hebben. We zijn dan ook zeer gemotiveerd om heel dit verhaal probono uit te voeren om op die manier ons steentje bij te dragen aan een betere wereld,” zegt Pieter Van Leugenhagen, CEO van Yondr.

De campagne combineert kunst en technologie en wil benadrukken dat meisjes dezelfde kansen moeten krijgen als jongens. Jochem Roels, director corporate & major donors bij Plan International België, besluit: “We zijn vereerd dat Nadia Aimé ons mee wil helpen om deze belangrijke boodschap uit te dragen. Plan International schaart zich volledig achter haar missie om mensen in kwetsbare situaties kansen te bieden. Wij zijn yondr ook zeer dankbaar dat zij met het initiatief kwamen voor deze innovatieve campagne. In samenwerking met hen en Charlotte de Cock hebben we deze campagne op poten gezet, waarvan meisjes in Benin, en hopelijk op termijn wereldwijd via onze andere inspanningen, de vruchten zullen plukken.”

Een van de kopieën van het kunstwerk is reeds verkocht aan het bedrijf Euroclear.