PMD sorteren is kinderspel
Ook al is het voor de overgrote meerderheid van de bevolking duidelijk, er blijven soms toch twijfels bestaan over welke verpakkingen al dan niet in de PMD-zak thuishoren. Vaak zijn het dezelfde verpakkingen waar men over twijfelt en die men, met de beste bedoelingen, bij het PMD sorteert. Daar wil Fost Plus verandering in brengen, in partnership met de verschillende afvalintercommunales in Vlaanderen, door de sorteerregels op te frissen aan de hand van een speelse communicatiecampagne. Fost Plus bedacht de campagne in samenwerking met Mosquito.
Al sinds de introductie van de blauwe zak wordt het PMD-afval tweewekelijks opgehaald, maar toch blijken veel Vlamingen af en toe de fout in te gaan bij het vullen van die blauwe zak. Met de uitrol van de zomercampagne ‘PMD sorteren is kinderspel’ wil Fost Plus de Vlaamse bevolking eraan herinneren dat de sorteerregels voor PMD eigenlijk niet zo moeilijk zijn. De campagne legt de focus op de essentie van PMD – voor Plastic flessen en flacons, Metalen verpakkingen en Drankkartons – en maakt zo duidelijk dat enkel deze soorten verpakkingen in de PMD-zak thuishoren. William Vermeir, managing director bij Fost Plus, is enthousiast over de campagne: “Met 86% recyclage van verpakkingsafval behoren we vandaag bij de absolute top in Europa. Om deze koppositie te behouden, moeten we gezamenlijk een tandje bijsteken om kwalitatief beter te sorteren en recycleren. Vandaag bestaat de PMD-zak uit 15% residu, dat wil zeggen slecht gesorteerde verpakkingen door de burger. Door het residu te verminderen van 15% naar 10%, zou de inzameling efficiënter verlopen, met als gevolg een kleinere ecologische voetafdruk.”
De Vlaamse Intercommunales kozen uit een uitgebreid gamma aan campagnemateriaal de meest geschikte kanalenmix om de impact van de campagne in hun regio te maximaliseren. De campagne komt nu op kruissnelheid en het eenvoudige, maar visueel sterke campagnebeeld ‘PMD sorteren is kinderspel’ zal de komende maanden op heel veel plaatsen het straatbeeld kleuren: op vrachtwagenpanelen, grote reclameborden en op de bussen van De Lijn. Daarnaast werd er ook een specifiek rijmpje uitgewerkt op het bekende deuntje van ‘Altijd is Kortjakje Ziek’, dat in combinatie met een online campagne zal worden ingezet.
Tot slot willen de afvalintercommunales en Fost Plus de Vlaming ook warm maken voor de sorteerboodschap via evenementen, (online) wedstrijden, gadgets en educatieve spelletjes. Zo hebben verschillende afvalintercommunales een wedstrijd lopen via www.pmdsortereniskinderspel.be en maken de burgers kans op onder meer een fiets of een elektrische bakfiets.