Point of view: kan PR het stilaan zonder klassieke media (print, radio, tv) stellen?

“Het is een gezellige donderdagavond in maart en je ouders zijn net terug thuis van hun kantoorjobs. Terwijl je moeder de aardappelen schilt boven Het Volk, wacht je vader geduldig tot 19u stipt om het BRTN Journaal te volgen met Bavo Claes. Straks volgt een gloednieuwe aflevering van Panorama. We spreken 1994 en het leven loopt zijn gangetje.
Fast forward naar 2024. Het is een gezellige donderdagavond en je bent net van je bureau naar je zetel gewandeld na een dagje thuiswerk. Terwijl je naar de GoPlay-podcast ‘Achter de schermen’ luistert, check je enkele push notifications. Tussendoor ontfermt de airfryer zich over je aardappelen. Tijdens het scrollen op TikTok stream je als cord-cutter ‘Regi Gaat Trouwen’ op VTM GO. Het leven is nog steeds mooi.
Mooi, maar anders. Want net zoals klassieke rolpatronen - waarom schilde je vader eigenlijk niet mee? - is ook de term ‘klassieke media’ achterhaald. Het Belgische medialandschap is namelijk geëvolueerd en bijzonder goed mee met zijn tijd. Oké, het aantal Vlamingen dat dagelijks de papieren krant leest, is in tien jaar tijd gedaald van 39% in 2013 naar 21% in 2012. Maar via hun eigen sociale media bereiken onze nieuwsmerken meer mensen dan ooit.
Een voorbeeld? Het Instagramkanaal van VRT NWS rondde net de kaap van 400.000 volgers, en kondigde in de herfst van 2023 op dat sociale medium zijn komst naar TikTok aan. Op het menu: behapbare content met nieuws- en explainervideo's, betrouwbare factchecks en antwoorden op vragen die mensen hebben bij het nieuws van de dag. Andere nieuwsmerken, langs beide kanten van de taalgrens, volgen die tendens.
De reden: mensen consumeren nieuws op een andere manier. Elk op hun manier. Veel vaker on demand – van de 25- tot 34-jarige Vlamingen is nu al één derde een trotse kabelknipper, meer dan ooit on the go. Die mediaconsumptie is ook gevarieerder dan ooit.
Net zoals bij ‘de’ consument, is er vandaag dan ook weinig ‘klassiek’ aan ‘de’ media. Het medialandschap en redacties zijn voorgoed veranderd. Beknopte artikels en korte video’s zijn een must. En ook wij passen ons (netwerk) aan met het oog op bijvoorbeeld de redacties achter de sociale mediakanalen van nieuwsmerken. En die gemiddelde donderdagavond is digitaler dan ooit.”
– Andrew Vassallo, co-founder Walkie Talkie
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]