Point of view: Zijn NFT’s een hype of een gamechanger?

Media / News

NFT’s of non-fungible tokens hebben de wereld stormenderhand veroverd. In minder dan een jaar tijd is het acroniem NFT voor vele merken zoals Nike, Gucci en Starbucks veranderd van WTF naar BFF. Maar is het de zoveelste hype of een gamechanger voor de reclamewereld?

Tot voor kort was marketing een eenrichtingsmodel waarbij merken via media als billboards en televisiereclame naar hun publiek uitzonden. Door web 2.0 is het een tweerichtingsmodel geworden waarbij zowel bedrijven als consumenten gebruikmaken van sociale media om in dialoog te gaan. Digitale activa zoals NFT’s luiden een volgende evolutie in in deze relatie.

NFT’s bieden merken een manier om op een meer interactieve en persoonlijke manier met hun klanten om te gaan. Door digitale collectables aan te bieden die kunnen worden verzameld, verhandeld en verkocht, kunnen merken een community van fans en verzamelaars rond hun producten en diensten creëren.

NFT’s kunnen tal van toepassingen hebben voor engagement, communit-building en klantenloyaliteit. Ze kunnen hierbij functioneren als een authenticatie of toegangsbewijs voor bepaalde ervaringen of exclusieve producten en diensten.

Nike heeft dit goed begrepen en lanceerde recent Dot Swoosh, een platform waar al haar web3 activiteiten en NFT drops zullen worden ondergebracht. Fans zullen toegang krijgen tot exclusieve diensten en de mogelijkheid hebben om virtuele en fysieke items te kopen en verkopen.

Naarmate de opmars van NFT's zich in 2023 zal voortzetten, lijkt het onvermijdelijk dat ze een integraal onderdeel worden van de brief van elk hedendaags merk. Meer en meer klanten zullen er nieuwsgierig naar worden. Daarnaast biedt het bureaus ook meer mogelijkheden en creativiteit in de briefings. Belangrijk hierbij zal zijn om te weerstaan aan de hype en de focus te leggen op hoe deze technologie een betere klantenervaring kan bieden.

  • Karel Byloos, co-founder @ 49/Meta