Polestar en Forsman & Bodenfors tonen kijk op de planeet

Crea / News

Polestar lanceert zijn nieuwe wereldwijde merkcampagne. We zien een astronaut terugblikken op haar ervaringen en haar blik op onze planeet vanuit de ruimte. Vanuit deze narratief benadrukt het merk het belang van duurzaam design en innovatie en stelt het ook de ultieme vraag: kunnen we de aarde vrijwaren en toch voluit mens zijn?

“We staan op een kantelpunt, klimaatverandering is niet langer een theorie. Transport is een van de grootste vervuilers, maar dat kan veranderen. Wij zijn ervan overtuigd dat het gevoel van autorijden, de schoonheid van een goed ontwerp en technologische innovatie niet ten koste hoeven te gaan van onze planeet. Met deze campagne erkennen we dat we een deel van het probleem zijn, maar ook dat we de kracht hebben om zaken te veranderen. We geloven dat duurzaamheid het nieuwe premium is en werken onophoudelijk aan het minimaliseren van de negatieve milieu-impact van onze wagens. We ontwerpen richting nul,” zegt Åsa Borg, head of marketing bij Polestar.

In de opvallende campagnefilm zien we Dr. Karen Nyberg, een voormalige Amerikaanse astronaut met twee ruimtemissies en in totaal 180 dagen in de ruimte op haar naam. In 2013 verbleef Nyberg bijna zes maanden in het internationale ruimtestation (ISS) als boordwerktuigkundige. De film is gebaseerd op inzichten die Nybergs tijdens haar ervaringen opdeed. Die zetten haar aan om na te denken over onze manier van leven, de innovaties en vooruitgang die de mensheid heeft gemaakt, maar ook over de schade die daarmee gepaard gaat. Deze fundamentele vragen rezen toen Nyberg een fenomeen ervoer dat bekend staat als 'het overzichtseffect', terwijl ze de aarde van bovenaf observeerde.

“Als je op de aarde neerkijkt, besef je hoe kwetsbaar ze is. Ze hangt daar in de duisternis van de ruimte met niets eromheen. En het is onze thuis, onze enige thuis, dat moeten we koesteren en beschermen. Een ander aspect van het overzichtseffect is voor mij dat alle mensen met elkaar verbonden zijn, dat we meer gemeen hebben dan we denken,” zegt Karen Nyberg.

Polestar gelooft deel uit te maken van de oplossing. Het gelooft dat vooruitgang niet ten koste mag gaan van het milieu, en dat een goed ontwerp duurzame innovatie stimuleert. Vandaag hebben alle wagens een ecologische voetafdruk, maar Polestar werkt heel hard aan het minimaliseren van de negatieve impact op de planeet en streeft ernaar om tijdens het volledige proces ultra-transparant te zijn.

De 360-graden merkcampagne gaat op 22 oktober van start en zal de komende maanden in de belangrijkste markten wereldwijd worden gevoerd, zowel via traditionele als sociale mediakanalen. De campagne is tot stand gekomen in nauwe samenwerking tussen het creatieve team van Polestar en het wereldwijde creatieve collectief Forsman & Bodenfors. De campagnefilm is opgenomen in Zweden, op het eiland Gotland en in Stockholm. Voor de creatieven achter het idee was het persoonlijke verhaal van Karen Nyberg een grote inspiratiebron.

Ter info: Polestar heeft ook een zetel in Brussel. Lies Eeckman is de managing director voor de Belgische markt.