Eind mei is het zover: dan trekken we weer massaal naar de stembus. Maar intussen krijgen premier Charles Michel en zijn collega-ministers nog af te rekenen met klimaatspijbelaars, gele hesjes en andere vormen van onrust. PUB sprak over deze stormachtige politieke tijden met Dave Sinardet, professor in de politieke wetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel, waar hij onder meer het vak Politieke Communicatie doceert.
Dave Sinardet bevestigt wat iedereen gewoon ziet: partijen zijn heel sterk bezig met politieke marketing. “Zeker in verkiezingstijd proberen ze tot op zekere hoogte hun imago aan te passen of aan verschillende soorten kiezers verschillende gezichten te tonen,” zegt de VUB-professor. Voor hem blijft de N-VA in wezen een Vlaams-nationalistische partij, die zich weliswaar ook in de markt zet als een Belgische bestuurspartij. Doordat ze in de federale regering hebben geïnvesteerd in veiligheid en defensie, hebben ze zelfs ongewild de Belgische natiestaat versterkt. Jan Jambon is het nogal zakelijke gezicht van dat ‘verantwoordelijk bestuur’ dat vooral centrumrechtse kiezers van Open VLD en CD&V moet bekoren, maar aan de andere kant blijft de N-VA zich ook profileren als radicaal anti-establishment. Zeker rond migratie: met iemand als Theo Francken richt de partij zich vooral tot de kiezers van het Vlaams Belang. En nu ze uit de federale regering gestapt zijn, komt ook het communautaire weer boven...
Lees het volledige artikel in PUB Magazine.
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]