Politieke communicatie: voorbij het status quo

Media / News

Wouter Beke (c) Luc Hilderson

Wouter Beke (c) Luc Hilderson


Eind mei is het zover: dan trekken we weer massaal naar de stembus. Maar intussen krijgen premier Charles Michel en zijn collega-ministers nog af te rekenen met klimaatspijbelaars, gele hesjes en andere vormen van onrust. PUB sprak over deze stormachtige politieke tijden met Dave Sinardet, professor in de politieke wetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel, waar hij onder meer het vak Politieke Communicatie doceert.
Dave Sinardet

Dave Sinardet


Dave Sinardet bevestigt wat iedereen gewoon ziet: partijen zijn heel sterk bezig met politieke marketing. “Zeker in verkiezingstijd proberen ze tot op zekere hoogte hun imago aan te passen of aan verschillende soorten kiezers verschillende gezichten te tonen,” zegt de VUB-professor. Voor hem blijft de N-VA in wezen een Vlaams-nationalistische partij, die zich weliswaar ook in de markt zet als een Belgische bestuurspartij. Doordat ze in de federale regering hebben geïnvesteerd in veiligheid en defensie, hebben ze zelfs ongewild de Belgische natiestaat versterkt. Jan Jambon is het nogal zakelijke gezicht van dat ‘verantwoordelijk bestuur’ dat vooral centrumrechtse kiezers van Open VLD en CD&V moet bekoren, maar aan de andere kant blijft de N-VA zich ook profileren als radicaal anti-establishment. Zeker rond migratie: met iemand als Theo Francken richt de partij zich vooral tot de kiezers van het Vlaams Belang. En nu ze uit de federale regering gestapt zijn, komt ook het communautaire weer boven...
Lees het volledige artikel in PUB Magazine.