Politieke correctheid: de censuur van de 21e eeuw?

Communication / News / Research

trump samantha-sophia-199597-unsplashOp 27 november vond bij ING in Brussel de Belgian Communication Summit (BeCom) van C2 plaats, de overkoepelende vereniging van communicatiespecialisten in België. Een mooi verslag vindt u op MediaSpecs, hier gaan we even dieper in op het onderzoek van Grégory Piet en Sien Vanderlinden van Auxipress. Centraal tijdens deze Summit stond het begrip politieke correctheid: wordt (of is) politieke correctheid de 21e-eeuwse vorm van censuur? Dat leverde onder meer een interessant debat op tussen Johan Vandepoel (ACC), Piet Moons (JEP), Georges-Louis Bouchez (MR), Dominique Michel (Comeos), Eveline De Ridder (Whyte) en Hans Vandendriessche (Belga/Gopress). Het is in ieder geval een boeiend en actueel onderwerp en het was dus smullen voor de aanwezigen.
Maar dat onderzoek dus, waarvan we u ook de link naar het volledige onderzoek aanbieden. Voor dat onderzoek maakte Auxipress gebruik van 4.500 artikels verschenen in Belgische nieuwsmedia in de periode 2016-2018.
Een eerste vaststelling is dat debatten over politieke (in)correctheid vooral worden gevoerd in de sectoren politiek (ongeveer 33% van de debatten), maatschappij, media en kunst. En de grootste actoren in die debatten zijn vrouwen (daar zal #metoo wellicht niet vreemd aan zijn) en politici. En het mag niet verbazen dat topics waarover wordt gediscussieerd vaak te maken hebben met 'identiteit' in de brede zin van het woord (godsdienst, Europa, racisme, cultuur, rechten & vrijheid,...). Als het om politieke (in)correctheid gaat, hebben we het blijkbaar vooral over racisme, migratie en godsdienst.Auxipress polit correct
En hé, er zijn enkele systeemverschillen tussen de Nederlandstalige en de Franstalige media. In Franstalig België staat commentaar op politieke (in)correctheid voorop, in Nederlandstalig België gaat men vaker voor controversiële debatten. Een andere manier dus om met feiten en meningen om te gaan...
Weinig verrassend is de vaststelling van de onderzoekers dat Theo Francken de politicus is van wie de naam het meest zichtbaar is als men het over politieke (in)correctheid heeft. De politicus met het meest met politieke incorrectheid beladen mediaprofiel is echter Filip Dewinter (met Vlaams Belang-partijvoorzitter Tom Vangrieken op de tweede plaats, al wordt die daar in de nek gezeten door Jean-Marie Dedecker). Aan Franstalige zijde voert Mischaël Modrikamen de lijst aan.
Bij de artiesten vinden we Urbanus (NL) en Damso terug als meest controversiële personen. Maar ook merken ontsnappen niet aan debatten over politieke (in)correctheid, zoals onder meer ontwerper Marc Jacobs en het game 'Kolonisten van Catan' mochten ondervinden. En merken als Asos, Google, Pokémon Go en McLaren, om vier heel verschillende merken te noemen, pasten al hun communicatie aan in het licht van politieke correctheid.