"Politieke peilingen zijn momentopnames"

Communication / Media / News

Hoe relevant zijn politieke peilingen? In welke mate voorspellen ze het stemgedrag en bepalen ze het beeld van partijen en politici? Vragen voor peilers en analisten.

Peilingen naar kiesintenties zijn vaak het mikpunt van kritiek, zo blijkt. “Peilingen komen vaak in een slecht daglicht te staan,” stelt Gerd Callewaert, country manager Ipsos België. De bekendste cases waarbij de peilers de bal missloegen zijn de overwinning van Trump in 2016 en Brexit. Bij de laatste verkiezingen in de VS hebben kwaliteitspeilers zoals Ipsos voorspeld dat Biden nipt zou winnen. “Als we de kwaliteit van de peilingen over langere tijd bekijken, blijkt deze vrij goed. Maar de tolerantie voor fouten is nihil. Bovendien vind je de nuances, kanttekeningen die door de peilers gemaakt worden, nauwelijks of niet terug in de media. De peiling en de peiler in kwestie is dan eigenlijk het slachtoffer van oneigenlijk gebruik van de peilingen door de media. Uiteraard zijn er wel eens missers. Vanuit Ipsos geven wij in ieder geval altijd aan hoe de resultaten moeten worden geïnterpreteerd.”

Jean-Michel Lebrun, verantwoordelijk voor politieke peilingen bij Ipsos, heeft ruim 10 jaar ervaring in het specifieke domein van peiling rond kiesintenties. Hij voert de bekende grote peiling uit in opdracht van VTM, Het Laatste Nieuws, RTL en Le Soir. De media willen vooral weten voor wie je vandaag zou stemmen. Ze plaatsen die resultaten dan in de actuele context: de coronacrisis, CO2-taks of om het even welk belangrijk thema. Zij meten en geven er dan context en betekenis aan. “Het is een extra stukje informatie bij hun nieuwsgaring,” vindt Jean-Michel Lebrun. De impact op de publieke perceptie is zeer beperkt. De peiling is een momentopname. De verkiezingsresultaten zullen nooit 100% dezelfde zijn want er zijn altijd onbesliste kiezers die op het laatste moment hun keuze maken. Het is zeer moeilijk om de effecten van een peiling in te schatten. “De peilingen hebben wel een impact op de politieke partijen,” vult Gerd Callewaert aan. “Vallen de resultaten tegen, dan ‘is het slechts een peiling’. Scoren ze goed, dan durven ze er al wel eens mee uit te pakken.”

[...]

HET VOLLEDIGE ARTIKEL LEEST U IN PUB MAGAZINE