Met pop-up communicatiebureau Aiai is iedereen mee met AI

4schools / Marketing / News

Op maandag 15 mei lanceren 25 jonge ondernemers van de Belgian Advertising School (BAS), een opleiding van Thomas More Antwerpen, hun eigen pop-up communicatiebureau Aiai. Zeven weken lang werken zij als onderneming in Antwerpen. "Wij zijn AI-explainers en explorers die bedrijven op een menselijke en toegankelijke manier kennis laten maken met generatieve AI," vertelt BAS’er Emma Stabel.  

ChatGPT, Copy.ai, MidJourney, DALL-E... de lijst AI-tools wordt steeds langer. Ondertussen weet iedereen dat je met AI veel kan doen. Maar de juiste tool kiezen en deze efficiënt gebruiken, blijft nog steeds een uitdaging. De afgelopen maanden verdiepten de 25 jonge ondernemers zich in de complexe AI-wereld. Ze bouwden een expertise op in het gebruik van AI tools en willen nu hun kennis delen met bedrijven en werknemers die zelf niet weten hoe ze hieraan beginnen. "Vandaag stellen veel bedrijven al eens een vraag aan ChatGPT, maar verder gaat de toepassing van AI-tools vaak niet," vertelt BAS’er Emma Scheyvaerts. "AI op een effectieve manier integreren in je job is niet vanzelfsprekend, maar met onze kennis hopen we bedrijven hierbij toch te helpen."

25 studenten, één pop-up bureau

De Belgian Advertising School is een eenjarig postgraduaat aan Thomas More Hogeschool in Antwerpen en stoomt 25 studenten klaar voor een job in de communicatiesector. Van 15 mei tot 29 juni werken ze voor echte klanten in hun eigen pop-up. "Na een lange en intense voorbereiding zijn wij helemaal klaar om samen met onze klanten AI-tools te verkennen. We hebben er zin in," zegt BAS’er Joris Hechtermans

Explain & Explore 

De 25 jonge ondernemers specialiseerden zich de afgelopen maanden in AI, zo leerden ze prompt write. Deze vaardigheden gebruiken ze in de werking van hun communicatiebureau. Dankzij hun kennis van AI tools verloopt het proces van start tot oplevering veel vlotter. Zo kunnen ze niet alleen klanten sneller helpen, maar kunnen ze zo vlot verschillende perspectieven en ideeën genereren voor eenzelfde briefing. Toch speelt hun eigen creativiteit nog steeds een prominente rol wanneer ze zich buigen over communicatie uitdagingen en campagnes creëren. We maken niet alleen campagnes met behulp van AI, maar proberen AI ook toegankelijker te maken voor bedrijven en hun werknemers. Zo biedt Aiai ook workshops aan. "We noemen onszelf AI-explainers en explorers," vertelt Laura Garcia Ocampo. "Hoewel AI complex is, streven we naar meer toegankelijkheid. Tijdens onze workshops leggen we AI en het gebruik ervan op een begrijpbare manier uit."

>>> Zie ook Room2902