In The Lodge in Oudergem, een bekende locatie in de reclamewereld, ontmoeten we Michel Bruyr, ceo van Actigroup, vergezeld van zijn zoon Sebastien Bruyr, commercieel directeur van Odoo, en zijn schoonzoon David Bredael, managing director van Emakina. Naast een sterke familieband delen ze nog iets anders: de passie voor het vak en de zin om steeds verder te gaan. - Astrid Jansen
Michel en David, hoe goed kennen jullie elkaar?
David: We hebben al samen geslapen! [Het is nochtans met Audrey, de dochter van Michel, dat David getrouwd is.]
Michel: David studeerde aan ICHEC, waar ik zijn eindwerkcoördinator was. Daarna was ik ook zijn stageverantwoordelijke. En al die tijd ben ik ook zijn schoonvader!
David: Ik had dus een geweldige beoordeling voor mijn eindwerk [lacht] ! Bovendien was Michel zo onder de indruk van mijn werk dat hij mij aangenomen heeft. Bij hem, bij Direct Production, leerde ik een vak dat je niet op school leert. En de wereld van de direct marketing bracht me uiteindelijk bij het digitale bij Emakina.
Sébastien, jij hebt een meer technisch pad bewandeld…
Sébastien: Ik heb ook stage gelopen in het bedrijf van mijn vader en ik ben nu directeur van het bedrijf. Ik ben er niet in dienst, maar ik maak deel uit van het managementcomité. Mijn echte baan is bij Odoo, een managementsoftwarebedrijf.
Jullie werken in dezelfde sector. Delen jullie soms informatie?
Sébastien: Laten we zeggen dat we informeel een klein strategisch comité hebben waarin we informatie delen.
David: Wat ik leuk vind aan de Bruyrs is dat ze begrijpen wat ik doe. Mijn broers en mijn vader werken in de financiën, mijn moeder is dokter… Na 11 jaar bij Emakina vragen ze nog steeds naar mijn beroep. Het is geweldig om te kunnen communiceren met mensen die me begrijpen…
Michel: En we luisteren naar je en begrijpen je, David!
Nemen de professionele gesprekken niet de overhand wanneer je met het gezin bent?
Michel: Er zijn zoveel kleinkinderen, dat dat niet mogelijk is !
Wat is jouw kijk op de sector van jouw beroep?
Sébastien: Met Odoo hebben we een betaalbare oplossing voor alle soorten bedrijven geïmplementeerd, en momenteel hebben we duidelijk de wind in de zeilen. We staan vooraan, de klanten hebben ons nodig. De grote spelers beginnen aan de kant te staan en bedrijven zoals wij nemen hun plaats in. Alles is gericht op digitalisering en we zitten er middenin, dus ik zie de toekomst zeer positief!
Michel: Ik zie het toch wat anders. Het was duidelijk dat we op een bepaald moment digitaal moesten gaan. Dat is waarom ik ergens anders versterking zocht. Maar papier is niet dood, verre van. Er is echte vraag naar, en steeds minder en minder expertise op de markt.
David: Ik zie dat de uitgaven in digitaal steeds groter worden, wat goed is voor ons, maar dat dat wil ook zeggen dat er meer concurrentie is. Traditionele consultancybureaus hebben bijvoorbeeld een hele digitale divisie die de kop opsteekt. Concurrentie komt ook van interne klanten voor wie digitaal kritisch is geworden, zoals banken, winkels en dergelijke meer.
Zijn data de kern van alle discussies in jullie beroepen?
David: Data vormen de rode draad van de transformatie naar digitaal. Er is een nieuwe wereld opengegaan en de machtsverhoudingen tussen consument en merk zijn omgedraaid, omdat de consument feedback kan geven en kan tegenspreken. Dankzij gegevens proberen merken elk segment van individuen binnen een zeer breed publiek te begrijpen om aan zeer specifieke behoeften te voldoen. Data hebben ons bedrijf ingewikkelder gemaakt. Wat belangrijk is, is om een sterke kernactiviteit te behouden. Bij Michel is het de traditionele expertise van papier. Bij Emakina blijft het de ontwikkeling van digitale platforms. En dan moeten we de verschillende randdiensten begrijpen die een geïntegreerde aanpak zullen bieden.
Michel: Ik herinner me de eerste mailings voor Artsen Zonder Grenzen. We konden heel direct zijn. Vanaf nu moeten we aandacht besteden aan de berichten die we sturen! Het is erg touchy. Mensen zijn erg gevoelig voor het feit dat we dingen over hen weten. Met de nieuwe regels voor gegevensbescherming hoop ik dat de consument zich comfortabeler zal voelen...
David: Ja, ik denk dat we op weg zijn naar beter… Studies bewijzen dat de consument een bepaalde inbraak accepteert als er een toegevoegde waarde in ruil is en hij begrijpt wat de inzet is.
Sébastien: Bij Odoo bieden we precies de tools aan die dit soort dingen kunnen beheren. Die de informatie koppelen en analyseren en de filtering doen die inbound marketing mogelijk maakt. Het is van fundamenteel belang om de databases te verbeteren. Vandaag kunnen bedrijven zich nog niet voorstellen wat er allemaal mogelijk is!
Wat maakt je gelukkig in je werk – en wat houdt je samen?
David: Degene die ons allemaal samenhoudt: Michel! Ik bewonder hem voor zijn ondernemerschap. En ondanks het feit dat Sébastien noch ik de bedrijven hebben opgericht waarvoor we werken, hebben we het verlangen geërfd om te ondernemen, om te creëren! Deze ingesteldheid stelt ons in staat om beslissingen en risico’s te nemen. Om soms te falen, maar om altijd te willen proberen. Om ons team naar nog betere hoogtes te brengen.
Michel: Voor mij is het de diversiteit van de klanten voor wie we werken. Onze directmarketing-aanpak is aanpasbaar aan alle bedrijven. De ene dag werken we voor Artsen zonder Grenzen, de volgende dag voor ING en de dag daarna voor een politieke partij. En de expertise laat zich altijd gelden. Ik vind het leuk om al deze prachtige, verschillende en verrijkende werelden te ontdekken.
Sébastien: Mijn drijfveer is een mix van jullie twee antwoorden... Ik ben altijd opgegroeid, dankzij mijn vader, in een familie die ondernemend was en ik gebruik graag de term « intrapreneur ». Persoonlijk heb ik de kans om te werken in een bedrijf waar de ceo visionair is en waar ik het gevoel heb dat ik deel uitmaak van een wereldwijd project met de wil om de markt radicaal te veranderen.
Michel: We hebben de beste jobs in de wereld. Zolang de passie er is, is het geweldig. Ik ben nog niet klaar om te stoppen…