Postbuzz neemt vliegende start
Postbuzz is vanaf vandaag een digitale brievenbus, een toegang tot een gloednieuw buurtplatform. Op maat van buurtbewoners, handelaars, verenigingen én het gemeentebestuur. Gewoon uw thuisadres ingeven en u ziet meteen uw hele buurt op uw prikbord. Postbuzz neemt een vliegende start, want Antwerpen, Gent en Hasselt willen Postbuzz meteen al gebruiken voor hyperlokale buurtinformatie, zoals aankomende wegenwerken, preventieberichten of lokale wijkevenementen. Zij betalen daarvoor in functie van het aantal inwoners. Voor Antwerpen betekent dat 30.000 euro, voor Gent 20.000 euro en voor Hasselt 9.000 euro. Voor kleinere steden zal dat vaak om drie- tot vierduizend euro gaan. De tweede vorm van inkomsten is meer commercieel van aard. “Betalende gemeentebesturen kunnen onbeperkt informatie posten,” zegt Geert Van Boven, met Koen Hoebeek founding father van (het gepatenteerde) Postbuzz en een van de acht aandeelhouders van de start-up. “Handelaars kunnen binnen een straal van twee kilometer gratis posts plaatsen, net als lokale verenigingen. Buiten die straal en voor grotere enseignes bestaan modules om heel gericht te posten, bijvoorbeeld naar de hogere inkomens in een bepaalde buurt.”
Om de informatie enigszins lokaal te houden, blijft die actieradius beperkt tot postbussen binnen een straal van 15 kilometer. “Met deze tool is het eenvoudig om aan geotargetting te doen,” zegt Nick Decrock, die we nog kennen van het Hasseltse communicatiebureau Nocus en sinds maart Postbuzz mee op de kaart zet. “Daarnaast zijn er nog meer geavanceerde marketingtechnieken mogelijk. Bovendien komt de handelaar met Postbuzz veel meer te weten over het succes van zijn campagne: hoeveel buurtbewoners de folder bekeken, in welke straten de belangstelling het grootst was enzovoort.”
Postbuzz houdt de contacten met grote accounts voorlopig in eigen handen – toezeggingen zijn er nog niet, enkele grote winkelketens wachten op een voldoende grote penetratie. Maar op termijn sluit Geert Van Boven een samenwerking met een regie niet uit. De drie steden beginnen vanaf vandaag te communiceren, verenigingen en handelaars kunnen dat over 14 dagen en zullen in de posts van 200 tekens ook hyperlinks kunnen opnemen. Hoe gaan mensen weten dat het bestaat? “De deelnemende steden en gemeentes zullen daar zelf over communiceren,” zegt Nick Decrock. “Daarnaast geloven we erg in de bottom up-benadering. Handelaars, verenigingen en de gebruikers zullen de voordelen zien en het platform gebruiken. Het product is de marketing. Er moeten voldoende elementen inzitten die het product aantrekkelijk maken. Nu al hebben mensen zich aangemeld in gemeentes waar we nog geen overeenkomst hebben met het gemeentebestuur. Zodra er voldoende mensen zich aanmelden, zetten we die gemeente op ‘actief’ en kunnen er posts verschijnen.”
Postbuzz heeft grote ambities. Na Vlaanderen komt Nederland aan de beurt, dan komt er een Engelstalige versie en begin 2016 zou ook Franstalig België in het project kunnen stappen. Postbuzz kwam tot stand met de hulp van Startit @KBC, een initiatief van KBC om start-ups te begeleiden om van ideeën lucratieve ondernemingen te maken. Het project kreeg ook volop steun van iMinds via hun live proeftuinonderzoek. Daarnaast kon Postbuzz ook profiteren van een IWT-onderzoeksproject ter waarde van 225.000 euro in samenwerking met het Computer Science Department van de VUB, waarvoor een totaalbedrag van 500.000 euro werd uitgetrokken. Tot slot verleent ook de Unizo zijn steun aan het project. In eerste instantie worden de Antwerpse leden van Unizo gestimuleerd om gebruik te maken van het nieuwe platform, onder andere in de vorm van startcredits voor promotiecampagnes. In maart 2016 wil Postbuzz anderhalf tot twee miljoen euro ophalen. “We mikken op durfkapitaal, maar sluiten lokale partners die Postbuzz als een complementair kanaal zien niet uit,” zegt Nick Decrock.