Prinsheerlijk kijk- en leesvoer


Vertaalde artikels

PUBVivacitéIn Luik is de Maas overal. In de geschiedenis en in de folklore van de stad, in de sprankelende golven en in de ramen van de gebouwen, in de zoetheid van het leven dat men alleen bij het water vindt. Maar ook in de intimiteit van de Luikenaren, die elke dag met zo’n 35.000 zijn om La Meuse te lezen. Indrukwekkend als je weet dat de stad iets meer dan 195.000 inwoners telt. De locals hechten zich sterk aan hun lokale krant, die ze graag al eens beledigen ( « la Meuse la menteuse » ), maar nooit willen vervangen. Een sentimentele band die Luc Gochel, redacteur van La Meuse Liège, toedicht aan het redactionele beleid van de krant.

80% Luikse lezers

« La Meuse is de oudste krant van België, wat verklaart waarom de Luikenaren er zo gehecht aan zijn: hun (achter-)grootvader las ze. Ze is familiegeschiedenis, » lacht Luc Gochel. « Ook vandaag nog is La Meuse de krant die het grootste aantal pagina’s van alle kranten aan de Luikse actualiteit besteed. Tussen de journalisten heerst een ware concurrentie voor de scoops, maar onder de lezers is er geen: 8 op de 10 krantenlezers in Luik koopt La Meuse. » Een monopolie waarin Luc Gochel zich verheugt, maar waar niet iedereen zo tevreden mee is.

Daarom waagden een handvol journalistiekstudenten van de ULg in 2010 een gok met de oprichting van le Poiscaille, een satirische krant met een mix van artikels en tekeningen à la Charlie Hebdo. Bovendien gingen de abonnementen van Poiscaille de dag na de aanslag op de Parijse redactie van Charlie hebdo de lucht in. Maar niet genoeg om een verdrinking te voorkomen: met 500 abonnees en de verkoop in de boekhandel was het financiële rendement niet genoeg om Poiscaille boven water te houden. Een ervaring waarover redactielid Luca Piddiu met ongeschonden enthousiasme vertelt.

PUBPoiscailleZeilen naar andere stromen

« Poiscaille is opgericht vanuit een ontevredenheid over de mediabehandeling van bepaalde onderwerpen door bestaande kranten, en ook omdat er in vergelijking met Frankrijk zeer weinig satirische kranten waren. We wilden een gedurfde en brutale aanpak en de weddenschap aangaan om minder consensueel te zijn ten opzichte van de actualiteit en politici, » herinnert Luca Piddiua zich. De reden van de ondergang? « We waren een studentenkrant, die sommigen wilden professionaliseren, maar zonder voldoende geld. Dat heeft het team ontmoedigd. We hebben allemaal een grote inspanning gedaan voor een relatief bescheiden rendement. Daarnaast hebben ook nogal wat leden gekozen om een andere in te slaan dan de journalistiek. »

Liège Matin

Het is lang geleden dat Luik overstelpt werd met amateurjournalisten die ervoor kozen om nieuws te schrijven net zoals een ander ervoor koos om te voetballen. Luc Gochel, hij die begon als journalist in het tijdperk van de piratenradio’s, lanceerde in die periode Radio Basse-Meuse met een paar vrienden. Vandaag is het Vivacité dat Luik op radiovlak domineert, en dat is vooral dankzij Olivier Colle, die dagelijks van 6 tot 8 de dynamische en levendige presentatie van Liège Matin verzorgt. Een programma ontworpen met de eigenheden van het Luikse publiek in gedachten. « Vivacité heeft het voordeel van een algemene radiozender te zijn. We kunnen informeren, vermaken, outdoor uitzendingen maken, over sport praten… en dat alles met een lokaal karakter, » legt Olivier Colle uit. Want de Luikenaar is trots op zijn stad: « Luik beroept zich nog graag op de tijd dat dit een afzonderlijk vorstendom was (Luik was een prinsbisdom, n.v.d.r.), dus er is een grote vraag van onze luisteraars naar een radiozender van hier waarin ze zich herkennen. » Dat wil zeggen: « om het met een cliché te zeggen, het kan niet dat er op maandag niet over Standard gepraat wordt, » bekent Olivier Colle al lachend. « Neen, even serieus. Luik heeft een nogal ongelofelijke culturele rijkdom, met de opera, de musea en het theater… Het is geen verouderd aanbod, integendeel zelfs, en voor ons is dat echt stimulerend. » En dat heeft zo zijn negatieve kanten ook : « Soms is het moeilijk om onze onderwerpen te kiezen, omdat er zoveel interessants te behandelen is! »

Een vruchtbare grond

Een creatieve bubbel die ook op de kleine schermen voelbaar is. In de heldere gebouwen van Médiarives, vlakbij het winkelcentrum Médiacité, vinden we inderdaad Vivacité en natuurlijk de kantoren van Liège RTBF. « Het medialandschap is relatief in evenwicht. De RTBF heeft in andere regio’s geen mindere of sterkere aanwezigheid. Maar wat zeker is, is dat de Luikenaren graag praten over zichzelf en graag zeggen dat ze goed zijn in wat ze doen, » legt Dominique Jamar uit, communicatieverantwoordelijke van de RTBF. « We werken veel samen met lokale spelers en grote evenementen, zoals Francolies de Spa, Ardentes of Spa Francorchamps… Luik is heel actief en is biedt een zeer vruchtbaar terrein voor partnerships. »

De middelen van ambitie

Vruchtbaarder voor partnerships dan voor de verspreiding van media. En dat is een positieve zaak, volgens Luc Gochel. « Het is beter om één of twee sterke media te hebben in een regio, omdat ze meer kunnen uitstralen. Luik geniet van een goede situatie: we hebben een grote krant, La Meuse, dat een tiental journalisten voltijds tewerk stelt, een groot radiostation, een lokale televisiezender, RTC… We hebben misschien maar drie belangrijke media, maar ze geven tenminste de middelen om hun ambities te vervullen. » Met het bijhorende chauvinisme weliswaar: « Luik is La Meuse en La Meuse is Luik ». Zo!

Bloeiende media aan het Maaswater

Sinds Le Soir zijn regionale edities heeft opgegeven, verdelen drie kranten de taart in Luik: La Meuse, de enige krant die enkel focust op regionaal en provinciaal nieuws, maar ook La DH en La Libre, die allebei regionaal nieuws brengen in combinatie met internationale actualiteit. Op televisievlak heeft RTC Télé Liège een monopolie, terwijl radio meer diversiteit biedt met vooral Maximum, DH Radio, Meuse Radio, RCF, Panach FM en 48 FM. Onbetwist op de voorgrond om de strijd van de radiogolven te winnen: Vivacité, dat voor sommige van zijn programma’s op 25% publiek kan rekenen. Ook Bel RTL Liège is al jaren populair en is tijdens de uren van uitzending  « Grosses Têtes » onverslaanbaar. Naast al deze kanalen is er ook de aanwezigheid van Vlan, uitgegeven door Rossel, en een nieuwe tendens waarin gratis nichebladen de stad opfleuren, met NOW Magazine op kop. Ten slotte heeft Luik ook een mooie webaanwezigheid, gelanceerd met blogs zoals Alerte en webzine Boulettes enkele jaren geleden. Deze laatste maakte onlangs zelfs een papieren gids van de stad.