"Privacyregeling moet ook kansen bieden"
Guy Verhofstadt schreef een nieuw boek. Over Europa. En het is bekend dat de politicus daar bevlogen ideeën over heeft. Verdeeldheid is geen goede zaak en dat geldt ook voor wetgeving over internet en privacy, schrijft de liberale oud-premier. Wetgeving, ja, beaamt Ivan Vandermeersch, secretaris-generaal van de Belgian Direct Marketing Association (BDMA), maar ook zelfregulering. Een blogartikel van Ivan Vandermeersch, een reactie op wat Verhofstadt schrijft, vond de voorbije dagen zijn weg op de sociale media. Een citaat: "Privacybescherming is niet langer enkel een kwestie van beschermen, maar wordt ook een uitdaging in termen van kansen bieden. Want onze economie is er vandaag een van gegevens. En dit inderdaad op basis van geharmoniseerde wetgeving die op dezelfde manier van toepassing is in alle Europese landen. Waar het juiste evenwicht gevonden wordt tussen toestaan en verbieden. Zoals Angela Merkel zei op het digitale congres van de CDU in september laatstleden: 'Gegevens zijn de grondstof van de toekomst... In de toekomst zal meerwaarde niet meer voornamelijk uit de vervaardiging van een product gehaald worden, maar uit het gebruik van klantgegevens … Als wij niet toelaten dat er correcte relaties met consumenten worden aangeknoopt, dan zal een aanzienlijk deel van de meerwaarde verloren gaan'."
Lees hier de volledige blog van Ivan Vandermeersch.