PROLONG en Done by Friday steunen patiënten met longkanker

Crea / News

Longkanker? Ja, dat was te verwachten. Dat jij zo ging reageren. Recent onderzoek (iVox) in opdracht van PROLONG VZW bij duizend Belgen toont aan dat meer dan de helft (57%) van de Belgen de neiging heeft om te denken dat longkankerpatiënten zelf verantwoordelijk zijn voor hun ziekte door te roken. Shockerend is dat bijna een op de drie patiënten (30%) dat ook expliciet zo ervaart. Die statistieken onthullen een diepgeworteld stigma en een gebrek aan begrip voor de complexiteit van de ziekte.

PROLONG VZW en Done by Friday lanceren de bewustmakingscampagne 'Mensen met longkanker hebben je steun nodig, niet je oordeel’, om de publieke perceptie over longkanker in België aan te pakken.

“Onze campagne moet de misvattingen en het stigma rond deze complexe ziekte aanpakken en vooral handvaten bieden aan patiënten en hun omgeving," zegt Johan Thibo, voorzitter van PROLONG VZW. "Zo houden we enerzijds de Belg een spiegel voor. Anderzijds bieden we een reeks tips aan voor omstaanders om op de juiste manier te reageren als iemand in hun omgeving geconfronteerd wordt met deze ziekte.” 

Naast een uitgebreide PR-campagne is er ook een campagne op sociale media en een printcampagne die over heel België in ziekenhuizen en wachtzalen van artsen en specialisteren zal uithangen.

Deze campagne werd mogelijk gemaakt met de financiële steun van AstraZeneca, AMGEN en Bristol Myers Squibb.

Over PROLONG VZW

PROLONG VZW is een lotgenotenvereniging die zich inzet voor de belangen van mensen met longkanker of longvlieskanker, en hun naasten, en als missie heeft om de ziekte uit de taboesfeer te halen en een ondersteunende gemeenschap op te bouwen. 

Credits: 

Client: PROLONG VZW 

Agency: Done By Friday 

Creation: Kenny Timmermans // Dirk Domen 

Art Direction: Anke Loodts 

Graphic Design: Jelmer Dam

Strategy: Sven Boelpaep 

Account Management: Manaud Pilet 

Photography: Filip van Roe 

PR: Wavemakers