PromGifts legt focus op product media

Agenda / News

PromGifts 2017Op 29 en 30 maart heeft in Brussels Kart Expo Groot-Bijgaarden de vijfde editie van PromGifts plaats, de jaarlijkse vakbeurs voor promotionele producten en business gifts (‘product media’). Met de beurs wil organisator BAPP (Belgian Association of Promotional Products) het belang benadrukken van product media als een belangrijk onderdeel van de marketingmix van bedrijven, zowel in die van grote ondernemingen als van KMO’s. Product media bieden immers de mogelijkheid zowel op korte termijn verkoopbevorderend te zijn als op lange termijn de naamsbekendheid en merksympathie te bestendigen of te verhogen. Voor KMO’s zijn promotionele producten soms het belangrijkste medium naar beperkte doelgroepen, ook dankzij de relatief geringe kosten ervan.

Tijdens PromGifts bieden méér dan zestig leveranciers en distributeurs van product media uit binnen- en buitenland de bezoekende bedrijven een uitgebreid overzicht van wat er aan promotionele producten en business gifts op de markt is - van een omkeerbare zonnebril tot een ‘gesofisticeerde’ superplatte powerbank.

Marketeers van het Jaar onderstrepen ook het belang van product media. Anouk Lagae, chief marketing officer bij Duvel Moortgat en Marketeer van het Jaar 2015, stelt bijvoorbeeld dat Duvel Moortgat zich « met promotionele artikelen wil onderscheiden in de horeca en in het thuisgebruik. We kiezen voor producten die ons merkbeeld versterken. We zoeken daarom naar items die waarde hebben, die visibiliteit geven aan onze merken en die je continu gebruikt. »

Voor Séverine Distave, vice president marketing & innovation Alpro Europe en Marketeer van het Jaar 2016, biedt een promotioneel product vergeleken met een tv-spot een blijvende visibiliteit. « Een fysiek product heeft connecties met het merk en is vaak sympathiek, » vertelt ze. « Dat blijft doorheen de tijd. » Ze zegt ook dat als een actie met een promotioneel product goed uitgevoerd wordt, dat een lange termijn contact met de doelgroep biedt. Bovendien maakt zo’n artikel « als dat blijft bestaan in het dagelijks leven, daar op een volwaardige manier deel van uit. »

PromGifts 2017Studies in diverse landen tonen de kracht aan van product media: consumenten ontvangen graag geschenken bij een aankoop, vinden die gekregen producten leuk en houden die lang bij. Menigeen heeft ‘reclamepennen’ in huis, mokken met opschrift of T-shirts met een merk- of bedrijfsnaam. De overgrote meerderheid van de consumenten die een geschenk van een bedrijf ontvangen, herinnert zich het gevende merk. Bovendien is hun indruk van het merk verbeterd en zijn de consumenten geneigd meer te kopen van dat merk of bedrijf. Daarenboven wijst onderzoek ook uit dat het tastbare van promotionele artikelen de sympathie en de herinneringswaarde van het gevend merk versterkt.

Tijdens PromGifts kunnen marketeers en bedrijfsleiders niet alleen de product media zelf ter hand nemen en goed bestuderen, maar bij de standhouders ook advies inwinnen over de inzet van die media in hun marketingactiviteiten. Tijdens de beurs zullen er eveneens lezingen gegeven worden over het implementeren van product media en het effect ervan. Daarnaast zal de Zweedse Cecilia Grahn Nyd, marketing manager van MEC Gruppen, beide dagen spreken over product media en de plaats in de marketingaanpak van bedrijven. Zij maakte in het recente verleden de overstap van de klassieke reclame naar de sector van promotionele producten en past dat ‘klassieke’ reclame-denken toe op product media. « We verkopen geen items, maar communicatie, » is haar stelling. En hoe product media u kan helpen in uw communicatie.

PromGifts heeft plaats in Brussels Kart Expo in Groot-Bijgaarden op een steenworp afstand van de Brusselse Ring en de E40 richting kust. Woensdag 29 maart loopt de beurs van 10u tot 18u. Donderdag 30 maart is de beurs open van 10u tot  17.30u. De toegang voor de beurs is gratis, mits voorinschrijving op www.promgifts.be.