Propaganda + We Are Digital + Cypres = powerhouse

Communication / News

Bedrijven, merken, organisaties en hun marketeers kennen de kracht van kwalitatieve content en de impact ervan op de doelstellingen die ze voor ogen houden. Recent werd die evolutie nog versterkt: consumenten voelen zich sinds de covidpandemie nog meer aangetrokken door sterke verhalen, en merken hebben steeds meer aandacht voor een langetermijnvisie waarbij content centraal staat. Contentmarketing is dé standaard geworden in marketing, reclame en communicatie. Het koppelen van een doelgerichte strategie en relevante content – met smart data en een efficiënte uitwerking en distributie – is essentieel om een merk impactvol uit te bouwen. Voor de ondernemers van Propaganda, We Are Digital en Cypres de insteek voor een unieke consolidatie. De nieuwe groep, die ruim 80 medewerkers telt, wordt een van de sterkste contentmarketingbedrijven in België. Michel Libens, managing partner/CEO: "Communicatie is een brede activiteit geworden die heel uiteenlopende disciplines en expertises combineert. Dat heeft gevolgen voor onze sector en voor de contentmarketingbureaus. Superspecialisatie is een optie, maar dat blijven (kleine) nichespelers. Een sterk agency met alle kerndisciplines van contentmarketing over de hele lijn in huis is de andere richting. Wij hebben duidelijk hiervoor geopteerd. Sinds 1 juli 2021 vormen onze drie communicatiebureaus een powerhouse waar alle nodige disciplines en expertises aanwezig zijn om hoogkwalitatieve contentmarketingcampagnes en -trajecten te ontwikkelen: heldere contentmarketingstrategie, boeiende en relevante creatie, feilloze executie, data-analyse die ons in staat stelt flexibel in te spelen op de noden van de communities waar merken mee willen connecteren, overzichtelijke dashboards aan de hand waarvan onze klanten de verdere evolutie van hun content kunnen optimaliseren. Dit is de beste manier om aan de Belgische merken en adverteerders voor de volledige content life cycle de ‘best of class’-ondersteuning te geven die ze verdienen."

Het voorbije jaar hebben de managementteams van de drie bureaus als ondernemers verschillende pistes onderzocht om deel te worden van een groter geheel om zo de impact te vergroten, zegt Gerrit Tulkens, managingpartner/chairman. "Dat biedt een aantal voordelen. Op de eerste plaats voor onze klanten, die steeds meer geïntegreerde contentmarketingoplossingen zoeken. Maar ook voor de belangrijkste resources van onze bureaus: voor onze medewerkers biedt een multidisciplinaire groep nieuwe, interessante carrièreperspectieven. Op een bepaald moment hebben we vastgesteld dat we niet verder moesten zoeken naar zo'n groter geheel, maar dat we het gewoon samen zélf zouden doen. Door onze krachten te bundelen vanuit gedeelde waarden kunnen we onze missie vervullen om met contentmarketing betekenisvolle relaties te helpen bouwen tussen merken en mensen. Dankzij die gemeenschappelijke visie konden onze drie bedrijven op een vlotte manier die intelligente en ambitieuze constructie uittekenen. Ik ben daar echt verheugd over! Wij hebben er enorm veel zin in en kunnen de toekomst voor crossmediale contentmarketing met nog meer ambitie tegemoet zien. De drie merknamen en locaties blijven we gebruiken. Uiteraard stopt het verhaal hier niet; we werken samen verder aan de uitbouw van de groep."

Visie

De drie communicatiebureaus hebben een duidelijke focus: sterke merken bouwen door het koppelen van een doelgerichte strategie, relevante content, verrassende creaties, smart data en digital. Dankzij hun aanpak kunnen adverteerders evalueren waar ze zich vandaag bevinden in hun contentstrategie, en hoe ze naar hun gewenste situatie kunnen evolueren, zo luidt het. Om dat te faciliteren wordt bij elke klant een Content Room geïnstalleerd. Fabio Gilio, managing partner/business development: "In de complexe wereld van marketing en communicatie verlangen bedrijven, merken en organisaties helderheid. Met onze ‘content marketing maturity’-benadering bieden wij aan klanten comfort omdat wij het zo organiseren dat in elke fase van de samenwerking de juiste experts aan tafel zitten. Dat werkmodel dient het doel van onze aanpak: samen met de adverteerder inschatten waar hij of zij zich bevindt in de contentcurve en digitale strategie, om daarna een visie op de toekomst te definiëren met contentmarketing als rode draad en data en digital als stevige lijm."

"Ultiem willen we met onze aanpak die mensen bereiken bij wie onze klant baat heeft," vult Kimley Briesen, managingg partner/strategy & operations aan. "En die mensen - of we hen nu een user noemen of een consument - laten zich niet langer aansturen. De consument of user omarmt enkel relevante informatie die hem of haar makkelijk bereikt; het is de gebruiker dus die beslist. De juiste verhalen en kanalen, de taal die past bij een kanaal, het flexibel omgaan met de wijzigende wensen van de gebruiker, het meten van het gedrag van users, daar gaat het over in het gepersonaliseerde traject dat wij met onze klanten lopen."

Door hun complementaire krachten te bundelen, bieden Propaganda, Cypres en We Are Digital hun diverse talenten nog meer groeimogelijkheden in hybride teams die elkaars expertises versterken, en waar offline en online strategie en content hand in hand gaan. Sander Van Dijcke, managing partner/client development: "Het verbinden van onze teams is geen nieuwigheid. De drie bureaus die nu een groep vormen, werken al een tijd samen. Maar het formaliseren van onze samenwerking maakt het mogelijk om in alle openheid medewerkers kansen te geven en in de breedte of de diepte interne groeitrajecten aan te bieden. Dat resulteert niet alleen in een hoge werknemerstevredenheid, dat merken we nu al. Het maakt van ons ook de aantrekkingspool voor nieuw en divers talent uit de vele contentdisciplines en digitale disciplines die we verenigen."

Martine Peleman, co-founder Cypres/content strategy & sustainability, vindt het geruststellende dat de collega’s bij Cypres verder kunnen evolueren in een groep die ze alleen maar kan benoemen als innovatief en betrouwbaar: "Voor hen zijn er nu veel meer ontwikkelingskansen. Onze klanten zullen meer dan ooit kunnen terugvallen op een straffe multidisciplinaire groep die contentmarketing naar een hoger niveau zal tillen. Wij zetten er met plezier mee onze schouders onder!" En Pieter Vereertbrugghen, co-founder Cypres/content strategy & content governance, vult aan: ""Wat mij enorm aantrekt, is dat Cypres als een onafhankelijke unit binnen een grote groep blijft werken. We behouden dus het voordeel van een wendbare entiteit en we krijgen er de voordelen bij van shared expertise en shared services. En Martine en ik kunnen vanuit onze expertises onze klanten blijven bedienen. Dat was onze grote wens."

Op de foto: het managementteam van de nieuwe contentmarketinggroep. Niet in de vergaderzaal...