De Proximus Groep sloot 2016 af met opnieuw een sterk kwartaal en noteerde voor het tweede jaar op rij een groei van de onderliggende ebitda. Er was om te beginnen een sterke klantengroei in 2016, versterkt door een sterke uptake van de nieuwe productportfolio. Het nieuwe productfolio Tuttimus- en Bizz All-in, gelanceerd in oktober 2016, telde eind januari al 124.000 klanten, wat resulteert in een hogere klantwaarde en een versnelling van de 4-play-penetratie.
De onderliggende omzet op de thuismarkten voor het volledige jaar stijgt met 0,7%, ondanks de impact van de roamingregelgeving en een nieuwe concurrentiële omgeving. Er was een sterke onderliggende ebitdagroei op de thuismarkten van 4,7%, die de 3,6% stijging van de onderliggende groepsebitda drijft. Er was voorts een capexinvestering van 949 miljoen euro in vaste en mobiele netwerken, een breder tv-aanbod en een verbeterde klantenervaring. 559 miljoen euro, dat was de vrije kasstroom voor het volledige jaar, een toename met 23% ten opzichte van 2015, op een vergelijkbare basis. Erf was, tot slot en goed nieuws voor de Belgische Staat, een brutodividend van 1,50 euro per aandeel over het resultaat van 2016.
En als we nog even ingaan op het productfolio: ondanks de hevige concurrentie groeiden de marktaandelen voor vast internet tot 46,3%, voor digitale televisie tot 35,9% en voor mobiel tot 40,7%, zo meldt Proximus.
Het Consumer-segment breidde zijn klantenbestand verder uit, met voor het merk Proximus een verschuiving naar gezinnen en kleine ondernemingen met hoge waarde en lage churn. Ook het klantenbestand van zijn lage-kostenmerk Scarlet kende een forse groei. Het Enterprise-segment kende een sterke groei van het aantal mobiele klanten in een competitieve markt. Schematisch:
- Het aantal unieke tv-klantenbedroeg 1.489.000, met +75.000 nieuwe abonnementen over het volledige jaar 2016 (+5,3% op jaarbasis).
- Het totale klantenbestand voor vast internetgroeide eind 2016 tot 1.920.000 klanten, een toename met+64.000 vaste internetlijnen voor 2016 (+3,5% op jaarbasis).
- Vaste spraakkwam eind 2016 uit op 2.688.000 lijnen, een daling met 93.000 lijnen in 2016 (-3,3% op jaarbasis).
- Het totale aantal mobiele klantenstaat op 6.543.000 (+8,9% op jaarbasis) voor 2016, met +126.000 mobiele postpaid spraak-kaarten, -163.000 mobiele prepaid-kaarten en +571.000 M2M (machine-to-machine- en Internet Overal-kaarten).
- Het aantal gezinnen en kleine ondernemingen met 3- en 4-play bedroeg eind 2016 1.363.000, goed voor 46,3% van het totale klantenbestand, met +62.000 nieuwe klanten voor het volledige jaar 2016 (+4,8% op jaarbasis).
- 54,5% convergente gezinnen en kleine ondernemingen, een stijging van 1,4 p.p. op jaarbasis.
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]