Proximus inspireert met uitrol fiber en 5G

Communication / Media / News

De wereldwijde gezondheidscrisis ten gevolge van Covid-19 heeft zware gevolgen voor de manier waarop mensen leven en werken. Deze periode drukt ook een stempel op de telecommunicatiesector, die meer dan ooit wil aantonen dat hij een centrale rol te spelen heeft voor consumenten, bedrijven, de overheid en de hele samenleving. In deze context wil Proximus de beschikbaarheid van zijn netwerken garanderen, door zijn klanten te helpen en door degenen die het nodig hebben te ondersteunen. Ondanks deze onzekere tijden vindt de telecomoperator het belangrijk om niet alleen de huidige crisis aan te pakken, maar ook vooruit te blikken en zijn strategische toekomstvisie voor te stellen. Daarom stelde Proximus op 31 maart zijn strategie #inspire2022 voor (via digitale weg, dus zonder fysieke persconferentie).

Met zijn nieuwe strategie legt Proximus de lat voor zijn transformatie hoger en wil het de referentie-operator in Europa worden. Daarom baseert het zijn strategie op vier pijlers:

Uitrol fiber & 5G

Proximus engageert zich om het beste gigabitnetwerk voor België uit te bouwen, door een sterke versnelling van de uitrol van fiber en 5G. Het plan #inspire2022 concretiseert de ambitie van Proximus om voor het hele land het netwerk van de toekomst uit te bouwen, met op lange termijn een bereik van 100% voor supersnel internet. Daarom versnelt Proximus aanzienlijk zijn programma voor de uitrol van fiber, lanceert het morgen als eerste operator in België 5G (met een initieel bereik in meer dan 30 gemeenten verspreid over het hele land) en creëert het een open referentienetwerk, dat wholesale partners actief welkom heet. Proximus past in dat kader zijn interne organisatie aan door een nieuwe Network Business Unit op te richten onder leiding van Geert Standaert, de CTO van Proximus, om te focussen op de creatie van het ecosysteem dat nodig is om heel België supersnel internet aan te bieden.

Leider op vlak van NPS

Proximus transformeert structureel zijn bedrijfsmodel om de efficiëntie drastisch te verbeteren en leider te worden op het vlak van NPS (Net Promoter Score), wat staat voor klantentevredenheid en klantenaanbeveling. Het bedrijfsmodel van Proximus evolueert om de onderneming wendbaarder te maken en klaar te stomen voor de digitale wereld. Om te kunnen functioneren als een ‘digital native’ bedrijf wil Proximus tegen 2025 alle oude IT-technologie achter zich laten. Dit zal gepaard gaan met een allesomvattende transformatie van competenties, die van Proximus een referentiewerkgever voor digitale talenten in België moet maken. Proximus past daarom de managementstructuur van zijn IT-departementen aan om deze strategische keuzes te weerspiegelen, met drie nieuwe divisies die aan de CEO rapporteren: Digital, IT Solutions en Architecture & Data.

Winstgevende groei

Ondanks een transformationele overgangsperiode in het bedrijvensegment wil Proximus vanaf 2022 opnieuw winstgevend groeien door zijn klantenbasis voortdurend te ontwikkelen, zijn leiderspositie inzake netwerken te benutten en een centrale rol te spelen in het creëren van lokale en relevante digitale ecosystemen. Proximus zal onder meer zijn klantenbasis tegen 2022 verder uitbreiden tot meer dan 2,1 miljoen internetlijnen voor het Consumer-segment, dankzij zijn ambitieuze plannen voor fiber en 5G. De MyProximus-app zal op zijn beurt evolueren naar een lokaal ecosysteemplatform om ervaringen te creëren die de gebruikers in hun dagelijkse leven comfort brengen. Vanaf vandaag omvat ze een nieuwe gratis dienst, Family Life genaamd, waarmee gezinnen samen beter kunnen plannen (dankzij een gedeelde kalender, to-do- en boodschappenlijstjes en een privécommunicatieruimte). De telecomoperator heeft bovendien zijn strategisch partnership met Microsoft versterkt en heeft een strategisch samenwerkingsakkoord afgesloten met Brussels Airport om hen te ondersteunen in hun digitale transformatie.

De overeenkomst tussen Proximus en Brussels Airport heeft betrekking op verschillende digitale gebieden. Zo zal Proximus de voorkeursleverancier zijn voor alle nieuwe IoT-oplossingen (IoT = Internet of things), bedoeld om de passagierservaring en de operationele efficiëntie te verbeteren. Daarnaast betreft het partnerschap de beveiliging van gegevens. Tot slot zal Proximus de passagiersgebouwen voorzien van het publieke 5G-netwerk. Proximus zal van dit netwerk de eerste functionele 5G-site in België maken die toegankelijk is voor het publiek, inclusief de passagiers. Een paar maanden geleden heeft Brussels Airport al geïnnoveerd door een 5G-netwerk voor de luchthavenexploitanten te lanceren, bedoeld om hun operationele efficiëntie te verbeteren en andere technologische en operationele innovaties te ontwikkelen. Via het partnerschap met Proximus wil Brussels Airport een stap verder gaan en 5G, van zodra dit mogelijk is, ook aan zijn passagiers aanbieden, in het kader van het verbeteren van de passagierservaring.

Ten slotte heeft Proximus een memorandum of understanding ondertekend met de Vlaamse openbare omroep VRT om 5G-toepassingen te testen in de mediasector. In het kader van deze samenwerking zullen beide partners onderzoeken hoe 5G-technologie de productie van live-uitzendingen op evenementen kan transformeren op basis van concrete toepassingen.

Duurzaamheid en digitale inclusie

Proximus ziet voor zichzelf ook een belangrijke rol weggelegd door alternatieve digitale opleidingen te ondersteunen, digitaal voor iedereen toegankelijk te maken en de connectiviteit in landelijke en witte zones verder te verbeteren. Zo legt Proximus de lat op het gebied van duurzaamheid en digitale inclusie hoger door ze centraal te stellen.

“Ik ben zeer blij ons plan #inspire2022 voor te stellen. Het kristalliseert een stapsgewijze verandering in onze visie en ambitie,” zegt Guillaume Boutin, CEO van Proximus. “De Covid-19-pandemie die we doormaken, sterkt ons in onze overtuiging dat Proximus een belangrijke component is van een welvarend digitaal België. In deze ongeziene tijden zijn we er ons meer dan ooit van bewust dat we de verantwoordelijkheid hebben onze medewerkers, onze klanten en de hele Belgische samenleving hoogwaardige netwerken te bieden en diensten en ervaringen die tegemoetkomen aan hun verwachtingen, elke dag opnieuw, zonder te falen. In de komende jaren zullen we massaal investeren om de volgende generatie netwerken in een industrieel tempo uit te rollen, ons bedrijfsmodel structureel te transformeren en het tempo van de klanteninnovatie op te drijven. Deze strategie zal leiden tot meer klantentevredenheid, betrokken medewerkers en partners en een gezond financieel groeitraject.”