Proximus tevreden over 2021

Media / News

  • Proximus kende een sterk commercieel kwartaal, met 53.000 extra mobiele postpaidkaarten, 15.000 extra internet- en 14.000 extra tv-abonnementen. 2021 werd afgesloten met een fiberdekking van bijna 14%, goed voor een totaal van 813.000 aansluitbare woningen en bedrijven, zo meldt het telecombedrijf. De vooruitzichten voor 2021 werden waargemaakt, maakt Proximus zich sterk, met een organische omzet op de thuismarkten van 4.347 miljoen EUR, of een daling met 0,2% op jaarbasis. De organische onderliggende groepsebitda voor het hele jaar bedroeg 1.763 miljoen EUR, in het midden van de guidance range van 1.750-1.775 miljoen EUR. De geboekte capex bedroeg 1.203 miljoen EUR exclusief spectrum en voetbalrechten, met andere woorden in de buurt van de vooropgestelde 1,2 miljard EUR. De nettoschuld/ebitdaratio kwam in 2021 uit op 1,55X op onderliggende basis.
  • Het afgelopen jaar werd opnieuw sterk getekend door de coronapandemie, die ons leven blijft beïnvloeden, zegt Guillaume Boutin, CEO van Proximus Group: "Ik ben zeer trots op het werk dat onze medewerkers in deze zware tijd hebben verzet. Zelfs in deze moeilijke context hebben we in onze #inspire2022-strategie belangrijke mijlpalen bereikt. Eerst en vooral zijn we erin geslaagd ons op volledig nieuw terrein te begeven: we hebben de toegang tot de gezondheidszorg verbeterd met onze teleconsultatieoplossing Doktr, we zijn erin geslaagd onze klanten in een steeds meer gedigitaliseerde wereld beter te beschermen door onze expertise in cybersecurity verder te ontwikkelen, en we hielpen consumenten en bedrijven hun koolstofuitstoot te verminderen dankzij verschillende toepassingen en diensten die we aanbieden."

    "Tegelijkertijd bleven we een maatschappelijke rol spelen tijdens de moeilijke periodes waarmee ons land het voorbije jaar te kampen kreeg. Na de verwoestende overstromingen in juli in Wallonië slaagden we erin het mobiele netwerk snel te herstellen. We verleenden ook technologische ondersteuning toen er vaccinatiecentra werden opgezet. Ten slotte lanceerden we verschillende programma's om de digitale kloof te dichten, waarbij de nadruk werd gelegd op toegankelijkheid en opleiding. De klimaatverandering is uiteraard een belangrijk aandachtspunt gebleven: we hebben de ambitie duurzaamheid in te bedden in elk beslissingsproces, maar hebben ook gerichte acties ondernomen om onze eigen koolstofvoetafdruk te verkleinen. We mogen zeggen dat we op dit gebied aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt. In 2021 zijn we erin geslaagd onze koolstofuitstoot met 4,4 kiloton terug te dringen, hebben we in totaal 502 kiloton koolstofuitstoot vermeden bij onze zakelijke klanten en hebben we 89% van ons eigen afval gerecycleerd."

  • (Foto: campagnebeeld SILK voor Proximus)
  •