Proximus verkoopt gegevens geolokalisatie

Proximus_news_2252_analytics_header (1)

Innovation / News / Research

www.proximus.be/analyticsLokale overheden, ondernemingen en organisatoren van evenementen die meer willen weten over verplaatsingen van klanten of bezoekers, kunnen voortaan terecht bij het portaal MyAnalytics van Proximus. Daar kunnen ze rapporten aanvragen over de oorsprong, locatie en bewegingen van mensen. Met deze informatie kan de aanvrager zijn activiteiten gericht promoten en zijn dienstverlening beter afstemmen op de vraag, zo luidt het bij Proximus. De rapporten zijn gebaseerd op de bewegingen van mobiele telefoons.

Om hun mensen en middelen zo goed mogelijk in te zetten, zijn heel wat economische spelers op zoek naar betrouwbare gegevens over hun huidige en potentiële klanten. Denk bijvoorbeeld aan toeristische diensten, organisatoren van evenementen en marketeers. Doordat onderzoek hiervoor vaak gebaseerd is op veralgemeende steekproeven, zijn de resultaten niet altijd even nauwkeurig. Met MyAnalytics lanceert Proximus het eerste portaal met accurate onderzoeksgegevens die toegankelijk zijn voor iedereen. Dominique Leroy, CEO Proximus: "MyAnalytics is een tool die economische spelers inzicht geeft in de oorsprong, locatie en verplaatsingen van hun (potentiële) bezoekers. Dankzij rapporten op basis van mobiele locatiedata kunnen ze gerichter promotie voeren, hun mensen en middelen beter afstemmen op de vraag, een nieuwe zaak op de beste plaats inplanten en verkeersstromen beter beheren. Deze nieuwe en laagdrempelige toepassing maakt betaalbaar marktonderzoek toegankelijk voor iedereen."

Met MyAnalytics maakt Proximus verzamelde statistische informatie laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen, ook voor kleine ondernemers en lokale beslissingsnemers die geen marktonderzoekers in dienst hebben of groot marktonderzoek kunnen betalen. Doordat het Proximus-netwerk permanent opvolgt waar een mobiele telefoon zich bevindt, kunnen de locatie en verplaatsingsstromen op elk moment van de dag nauwkeurig in kaart gebracht worden. Daarnaast vertelt de simkaart ook uit welke regio of welk land een gebruiker komt. MyAnalytics mikt op toeristische diensten, organisatoren van evenementen, marketingverantwoordelijken en beslissingsnemers in mobiliteitsmanagement. Een rapport vertelt organisatoren van evenementen uit welke regio of welk land bezoekers komen, zodat ze gericht promotie kunnen voeren. Daarnaast leert de gebruiker hoe en wanneer mensen zich verplaatsen op en rond een evenement. Dat vergemakkelijkt de inplanning van medewerkers en logistiek als parking en catering. Retailers kunnen de inplanting van hun zaak beter afstemmen op het aantal voorbijgangers op een potentiële locatie. Daarnaast kan een stad of gemeente bijvoorbeeld te weten komen uit welke regio bezoekers van de gekende lokale markt komen, hoe laat ze toekomen, via welke weg en wanneer ze weer vertrekken. Omdat ook de verblijfsduur van deze bezoekers gekend is, kan een stadsmarketeer bijvoorbeeld de horeca overtuigen om een lunchdeal uit te werken. Diensten die verkeersstromen beheren, kunnen zich na bijvoorbeeld een ernstig ongeval of een treinstaking voorbereiden op de verkeersdrukte op secundaire wegen. In tegenstelling tot de snelwegen zijn over deze laatste weinig gegevens beschikbaar in zulke situaties.

Het netwerk van Proximus brengt minstens elk uur de positie van een mobiele telefoon in kaart. Hierdoor heeft de operator een schat aan gegevens over het aantal bezoekers op een bepaalde locatie, hun bewegingen en hun herkomst. De anonieme gegevens worden gebundeld tot groepen van minstens 30 personen. Rapporten over individuele gebruikers zijn niet mogelijk. Rapporten kunnen aangevraagd worden voor een bepaalde locatie, periode en volgens het profiel van de bezoeker: is het een dagtoerist, iemand die ergens meerdere dagen verblijft of werkt en iemand uit binnen- of buitenland? Via filters en opties kan de aanvrager een rapport op zijn maat samenstellen. De instapprijs is 700 euro, een rapport is 48 uur na aanvraag beschikbaar. Op korte termijn zullen ook rapporten in real time en over kleinere gebieden mogelijk zijn. Rapporten die maatwerk vergen, kunnen eveneens.

Big datadiensten als MyAnalytics illustreren de evolutie van Proximus naar een aanbieder van digitale diensten die nieuwe technologieën vertaalt in gebruiksvriendelijke oplossingen. Deze oplossingen vergemakkelijken het dagelijks leven van consumenten en laten bedrijven toe om efficiënter te werken. Proximus doet dit door een actieve rol te spelen in de ontwikkeling van een nieuw digitaal ecosysteem en open te staan voor samenwerkingen met partners en nieuwe spelers op de markt. Om cocreatie van nieuwe oplossingen te stimuleren, krijgen ontwikkelaars bijvoorbeeld via het recent gelanceerde portaal EnCo toegang de technologie van Proximus en die van zijn partners. Een ander voorbeeld is de samenwerking met twee partners voor de oprichting in maart 2016 van Be-Mobile, aanbieder van slimme mobiliteitsoplossingen.