PUB Exclusief: uw wekelijkse coronawidget

Media / News / Research

In deze crisisperiode bundelen PUB Magazine en Auxipress hun krachten om u elke week een uitzonderlijke widget aan te bieden in verband met het coronavirus. Elke week kunnen jullie volgende onderwerpen verwachten: de evolutie van het coronavirus in de Belgische media, de gevolgen gelinkt aan de crisis, een top 5 van de meest vermelde merken in deze context, de sectoren en persoonlijkheden die het meest genoemd werden tijdens de voorbije week en nog veel meer!

Insights week 8 (09/05/2020 – 15/05/2020) 

Het aantal vermeldingen en artikelen waarin het coronavirus wordt genoemd, blijft van week tot week dalen. Er is een daling van 2,52% in het aantal artikelen en 1,73% in het aantal vermeldingen ten opzichte van de voorgaande week.

Brussels Airlines is deze week voor de 3e achtereenvolgende week het Belgische merk met de meeste media-aandacht voor het coronavirus. In 8 weken van mediamonitoring van het coronavirus had een merk nog nooit 1000 vermeldingen in één week tijd bereikt. Met maar liefst 2352 vermeldingen deze week overtreft Brussels Airlines dit symbolisch plafond ruimschoots. Het nieuws van de luchtvaartmaatschappij is duidelijk de oorzaak van deze overmatige media-aandacht voor het merk. De aankondiging van het waarschijnlijke verlies van 1000 banen (of 25% van de werknemers) heeft een mini-shock in het land veroorzaakt. Er is echter nog steeds een zeer groot aantal vermeldingen van Brussels Airlines per artikel, wat ongetwijfeld heeft bijgedragen tot dit uitzonderlijke cijfer.

Onder de andere merken die deze week in het nieuws kwamen in verband met het coronavirus is de MIVB bijzonder opmerkelijk. De staking van het personeel kreeg veel aandacht in de Belgische media. Net als Brussels Airlines kwam ook touroperator TUI in het nieuws als gevolg van de vrees voor banenverlies en ontslagen. Tenslotte behoren KBC en Colruyt deze week ook tot de 5 meest genoemde merken.

Sophie Wilmès is de Belgische persoonlijkheid die ook deze week weer het meest genoemd wordt in verband met het coronavirus. Onze minister-president heeft een voorsprong op 4 Nederlandstalige persoonlijkheden in deze rangschikking. Deze ‘asymmetrie’ is zeer interessant omdat ze niet samenhangt met het feit dat het aantal artikelen waarin het coronavirus wordt vermeld in de Nederlandstalige pers hoger is dan in de Franstalige pers. Integendeel, sinds het begin van deze follow-up zien we een groter aantal Franstalige artikels waarin het coronavirus wordt vermeld dan het aantal Nederlandstalige artikels. Ook deze week hebben Alexander De Croo, Nathalie Muylle en Marc Van Ranst dan ook veel media-aandacht gekregen in de Belgische media. Voor het eerst in 8 weken kwam politicus Ben Weyts, lid van de N-VA, in de top 5 terecht.

Gezien het aantal vermeldingen van Brussels Airlines is de luchtvaart, met niet minder dan 5829 vermeldingen, een van de meest genoemde sectoren in verband met de huidige crisis. Die luchtvaartsector blijft economisch nog steeds achter, in vergelijking met de distributiesector. Het toerisme is een van de grootste uitdagingen voor de Belgen in deze periode van exit en wordt daarom zeer sterk vermeld in de pers.