PUB Exclusief: uw wekelijkse coronawidget

Media / News / Research

In deze crisisperiode bundelen PUB Magazine en Auxipress hun krachten om u elke week een uitzonderlijke widget aan te bieden in verband met het coronavirus. Elke week kunnen jullie volgende onderwerpen verwachten: de evolutie van het coronavirus in de Belgische media, de gevolgen gelinkt aan de crisis, een top 5 van de meest vermelde merken in deze context, de sectoren en persoonlijkheden die het meest genoemd werden tijdens de voorbije week en nog veel meer!

Insights week 4 (11/04/2020 – 17/04/2020)

In deze 4de week van monitoring was er een aanzienlijke daling van het aantal artikels (-13,23%) en vermeldingen (-12,85%) van het coronavirus in de Belgische pers in vergelijking met de vorige week. Dit houdt deels verband met Paasmaandag, maar het volgt ook de dalende curve die nu al 3 weken wordt waargenomen.

Tussen 11 en 17 april was Amazon het meest genoemde merk gerelateerd aan het coronavirus met maar liefst 521 vermeldingen in de Belgische pers. Twee andere Amerikaanse reuzen, Apple en Google, behoren ook tot de 5 meest genoemde merken gerelateerd aan de crisis. Het Rode Kruis blijft voor de 4de week op rij in het Belgische nieuws, terwijl Engie Electrabel deze week voor het eerst zeer sterk geassocieerd wordt met Covid-19.

De top 5 van beroemdheden die het meest met het coronavirus geassocieerd werden, varieert maar weinig van de ene week tot de andere, en logischerwijs vinden we vaak dezelfde persoonlijkheden terug. De interventie van Sophie Wilmès deze woensdag 15 april heeft veel invloed gehad op de media, en zij was in feite de persoonlijkheid die het meest gemediatiseerd was in verband met de crisis deze week. De toespraak van de Franse president Emmanuel Macron op maandag 13 april had ook een grote invloed op de Belgische media, want hij is de derde meest geciteerde beroemdheid deze week na de altijd zeer gemediatiseerde Donald Trump.

Na de distributiesector stellen we vast dat de banksector voor de 4de week op rij het meest geassocieerd wordt met de coronacrisis.

Tot slot piekte de curve van vermeldingen van het coronavirus op Twitter in België op woensdag 15 april, na de televisie-interventie van Sophie Wilmès. Het hoogtepunt van de betrokkenheid vond de volgende dag plaats, ongetwijfeld als direct gevolg van de toespraak van onze premier.