PUB Exclusief: uw wekelijkse coronawidget

Media / News / Research

In deze crisisperiode bundelen PUB Magazine en Auxipress hun krachten om u elke week een uitzonderlijke widget aan te bieden in verband met het coronavirus. Elke week kunnen jullie volgende onderwerpen verwachten: de evolutie van het coronavirus in de Belgische media, de gevolgen gelinkt aan de crisis, een top 5 van de meest vermelde merken in deze context, de sectoren en persoonlijkheden die het meest genoemd werden tijdens de voorbije week en nog veel meer!

Insights week 3 (04/04/2020 – 10/04/2020)

Voor de tweede opeenvolgende week daalde het aantal artikels (-5,78%) en vermeldingen (-2,46%) van het coronavirus in de Belgische pers. Het is ook merkbaar dat, behalve in het weekend, de mediacurve van het onderwerp vlakker lijkt dan de voorgaande weken. Het aandeel van de artikelen waarin het coronavirus wordt vermeld wordt steeds evenwichtiger tussen de Franstalige en Nederlandstalige media. Het verschil is echter nog steeds merkbaar (55,93% Franstalige artikelen - 44,07% Nederlandstalige artikelen). 

Colruyt is het meest genoemde merk in verband met het coronavirus deze week, mede door het ‘uitlenen’ van Decathlon’s medewerkers aan het merk. Het Rode Kruis en Delhaize behoren voor de derde week op rij tot de 5 meest genoemde merken in verband met de crisis, terwijl Brussels Airlines en UCL deze week ook in de Belgische pers zijn verschenen.

Wat betreft de beroemdheden die deze week het meest met Covid-19 werden geassocieerd, blijven we in grote lijnen hetzelfde als voorheen, op één uitzondering na. Na helaas Covid-19 te hebben opgelopen kreeg Boris Johnson logischerwijs zeer veel media-aandacht. Donald Trump blijft regelmatig betrokken bij het onderwerp, net als Belgische beroemdheden als Emmanuel André, Maggie de Block en Sophie Wilmès. Opgemerkt moet worden dat het politieke debat nog steeds zeer sterk vertegenwoordigd is in de crisis, aangezien 4 van de 5 meest genoemde persoonlijkheden die in verband staan met de crisis politici zijn.

Tot slot was de ‘Covid-19 vermeldingencurve’ op Twitter relatief stabiel gedurende de week, met uitzondering van de kleine piek op 7 april. We zien dat deze kleine piek in de vermeldingen op dinsdag 7 april heeft geleid tot een vertienvoudiging van de betrokkenheid bij het onderwerp op dezelfde dag.