Publicis bouwt grotere speeltuin

Vertaalde artikels

Net voor de kerstdagen kreeg het Douanehotel op de site van Tour & Taxis nieuwe bewoners. Publicis One groepeerde er zijn Belgische bureaus. Een mooie gelegenheid om het gebouw te verkennen en om een eerste inschatting te maken van de voordelen van het op één locatie samenbrengen van bureaus als Publicis Brussels, Duval Guillaume, Leo Burnett, ZenithOptimedia en DigitasLBi.

Publicis_photography Luc Hilderson_170217_113051_D503248

Eva Devos.

Onze gids in de nieuwe kantoren van Publicis One is Eva Devos. Zij kan ons meer vertellen over het hoe en het waarom van het samenbrengen van alle bureaus van Publicis One. “Om te beginnen zitten we hier eigenlijk maar voor twee jaar,” verrast ze al meteen. “We verhuizen straks naar een van de nieuw op te trekken gebouwen hier op de site van Tour & Taxis.” En ze heeft nog meer uit te leggen: hoe Publicis zich met Publicis One heruitvond en waarom het managementteam van Publicis One op een overloop op de eerste verdieping te ‘bezichtigen’ is vanuit het hele gebouw. “Elk bureau heeft een eigen management, we moeten ons niet met alles en iedereen bemoeien,” legt Eva Devos uit. Ter opfrissing: Nadat in maart 2016 Johan Parmentier werd benoemd tot CEO van Publicis One Benelux stelde de communicatiegroep een managementtrio samen voor alle activiteiten van het netwerk in België. Dat bestaat uit Eva Devos, Karel Vinck en Didier Chamoy (vandaag niet aanwezig). Karel Vinck werd verantwoordelijk voor Prodigious, DigitasLBi, Duval Guillaume, MSLGroup Belgium (het PR-bureau binnen Publicis One) en Integratie. Eva Devos kreeg de leiding over Publicis, Leo Burnett, ZenithOptimedia, BLUE 449 en Performics. Didier Chamoy heeft de financiële eindverantwoordelijkheid en de directeurs van alle labels binnen Publicis One rapporteren aan dit managementteam.

De centrale opstelling van de bureaus van het drietal, met daarnaast ook het bureau van Johan Parmentier, is niet toevallig. Aan bureaus ernaast zitten de twee traffic planners. En zelfs op een dag waarop Eva geen afspraken heeft vastgelegd, zoals vandaag, komen mensen geregeld langs, op weg van of naar de planners. Zo is het management snel op de hoogte als er iets fout loopt. Maar tezelfdertijd zijn ze letterlijk en figuurlijk zeer bereikbaar voor alle medewerkers.

Nieuw businessmodel

De praktijk bevestigt dat goede voornemen. Terwijl wij even praten, komen mensen langs om te zien of ze Eva niet kort kunnen spreken, later wordt ze onverwacht gevraagd om in een interne meeting iets verderop haar mening te geven over een campagne. “En het samenbrengen van alle bureaus werkt,” onderstreept Eva Devos. “Na twee maanden zien we minder frustraties en snellere oplossingen. Elk bureau heeft ‘zijn’ deel van het gebouw, het blijven afzonderlijke bureaus. Maar het nieuwe businessmodel van Publicis One, ‘The Power of One’, moet beter inspelen op het veranderde consumentengedrag en de manier waarop adverteerders daarop inspelen. Productie en design werden gegroepeerd, wat betekent dat de diverse bureaus uit een grotere pool van kennis en vaardigheden kunnen putten. “Het samenvoegen van Leo Burnett en Saatchi leidde tot grotere slagkracht op creatief vlak en men haalde al meteen nieuwe budgetten binnen, zegt Eva Devos: “Elk van beide bureaus was eigenlijk net iets te klein.” Voor de rest worden de bestaande bureaus behouden, zodat binnen Publicis One – geen merk, maar een netwerk, benadrukt Eva Devos – concurrerende merken hun plaats behouden. Hier worden ook plannen gesmeed. Zo komt er een nieuw bureau binnen Publicis One, een datamerk. En DigitasLBI heet voortaan gewoon Digitas.

De verhuizing naar hartje Brussel, bijvoorbeeld vanuit Oudergem of Antwerpen, leidde tot het verlies van een tiental medewerkers. “Jammer, maar dat aantal valt nog mee,” zegt Eva Devos. De grootste verhuizing gebeurde intern: 40 medewerkers veranderden van merk binnen Publicis One. Er werd flink geschoven met profielen, om elk bureau scherper te maken. Zo gingen er mensen van Publicis naar ZenithOptimedia, of naar Prodigious. Maar behouden alle merken dan nog een ‘eigen smoel’? “Die eigen smoel blijft. De directeurs van de diverse bureaus bepalen de koers van elk bureau. Ze hebben gewoon een grotere speeltuin gekregen van beschikbare competenties binnen Publicis One.”

Publicis_photography Luc Hilderson_170217_105421_D503188

Gare Maritime

Pubicis One verhuist over twee jaar naar een ander gebouw op de site van Tour & Taxis, het nu enkel op papier bestaande Gare Maritime. “Grappig: de eigenaar van de terreinen, Extensa, is intussen ook klant bij ons geworden.” Twee jaar lang kunnen de medewerkers dus nog genieten van de vintage binnenafwerking van het Douanehotel. Oude kantoortjes in hout en glas werden behouden en fungeren nu als kleine meetingrooms (of stille ruimtes), her en der zie je nog restanten van de vorige bewoners: kleine lockers met daarop de meest diverse bedrijfsnamen, raamloketten enzovoort). Maar niet enkel het esthetische aspect is belangrijk. In een van de grotere zijruimtes leidt Karel Vinck tijdens ons bezoek een interne opleiding, in een kleinere ruimte ernaast is plaats voor yoga-sessies. Een externe talent director begeleidt opleidingen en inspiratiemomenten: de persoonlijke ontwikkeling wordt hier ernstig genomen.

België testmarkt

Dat België een goede testmarkt is, wordt vaker gezegd. Dat geldt op dit moment voor Publicis One zelf. Het nieuwe businessmodel werd internationaal geïntroduceerd, België is het land waar men al het verst staat. “In Nederland, ook geleid door Johan, zijn er nog altijd twee locaties,” vertelt Eva Devos. “De structuur is er wel al zoals hier, ze hebben daar eveneens een Karel Vinck en een Eva Devos. En binnen Publicis One werkt dat nieuwe model al. Een van onze teams was een week in Parijs voor een grote klant, en binnenkort gebeurt dat nog eens. Voor diezelfde klant én voor een andere grote klant.” Dé nieuwe manier wan werken? Want steeds meer adverteerders organiseren zich zelf ook al anders. ZenithOptimedia België en Nederland werken intens samen voor Mercedes (lead in België) en L’Oréal Digital (lead in Nederland). ‘”Klanten vragen naar dat soort constructies,” zegt Eva Devos. “Zo wordt steeds vaker creativiteit van hier gebruikt of de lead hier geplaatst voor andere landen.”

Vraag en antwoord

Publicis One? Het netwerk waartoe in ons land Prodigious, Digitas, Duval Guillaume, MSLGroup Belgium, Publicis, Leo Burnett, ZenithOptimedia, BLUE 449 en Performics behoren.

Aantal medewerkers? 280.

Aantal bedrijfwagens? Een honderdtal, vooral van merken die klant zijn bij een van de bureaus van Publicis One: Fiat, Renault, Mercedes en Lexus.

Rol van de kantine? Op de benedenverdieping is er een keuken en eetruimte, centraal in het gebouw. In Tour & Taxis is er een restaurant en ’s middags is er een shuttle naar de Nieuwstraat: “Mensen moeten buitenkomen, moeten zien wat op straat gebeurt.”

Waar wil Publicis One over 5 jaar staan? “Groei in omzet en medewerkers, die targets liggen vast. Maar ook meer welzijn voor de medewerkers.”