{PUB's Delight} De Lijn en Accenture Song laten iedereen reizen zonder Fronsen en Fransen

Crea / News

De Lijn wil alle reizigers zorgeloos laten reizen. Met de website en de app is dat mogelijk dankzij een hoop handige features. Zo is er sinds kort een nieuwe functie waarmee reizigers in realtime hun bus of tram kunnen volgen op de kaart. Ook een ticket kopen, is zo gebeurd. Dus hoe meer mensen de app en de website raadplegen, hoe vlotter hun reis zal verlopen.

“Voor deze campagne hebben we Frons en Frans in het leven geroepen. Het zijn 2 fronsen, op het voorhoofd van een reiziger, die zich onnodig zorgen maken. Een beetje zoals duiveltjes op zijn schouder. Ze stressen werkelijk over alles. En dat terwijl de reiziger zelf heel kalm en relax is omdat hij de app heeft geïnstalleerd of gewoon de website checkt. Frons en Frans verdwijnen dan ook stante pede wanneer de app of website tevoorschijn komt,” vertelt Paul Wauters, creative director bij Accenture Song.

Frons en Frans zijn heel herkenbare, maar ook karikaturale personages. Ze vragen zich constant af hoe laat de bus komt, waar ze een ticket kunnen kopen of aan welke halte ze moeten afstappen. Maar eigenlijk hebben de app en de website het antwoord op al deze vragen. De boodschap is dan ook duidelijk: activeer je account op de app of website zodat ook jouw Frons en Frans verdwijnen. 

Guy Weyns, directeur marketing en mobiliteit bij De Lijn, vult aan: “We kunnen niet altijd garanderen dat de bus stipt rijdt omdat die ook afhankelijk is van het verkeer. Wat we wel kunnen, is zorgen voor hogere transparantie en voorspelbaarheid. Daarom zet De Lijn heel sterk in op reisbegeleiding. Dat zie je duidelijk in de laatste versie van de app. Omleidingen en storingen worden nu in realtime doorgegeven en, in primeur voor de Benelux, zie je nu ook je bus rijden op de kaart in de app. Zo krijgen reizigers weer meer controle over hun tijd.”

Frons en Frans zie je voor het eerst verschijnen op het voorhoofd van een reiziger die in een koffiebar zit. Ze maken zich zorgen omdat hij nog een koffie bestelt maar nog geen ticket heeft gekocht. Dit zorgt voor paniek bij Frons en Frans en ze stressen erop los. Onterecht, zo blijkt, want ons hoofdpersonage kijkt rustig op de app van De Lijn en ziet daar in realtime zijn bus. De stress was dus totaal overbodig, beseffen ook Frons en Frans. Ook in radio is dit olijke duo van de partij.

De nieuwe campagne bestaat uit online video's, radio, print, OOH en DOOH en de social media kanalen van De Lijn. Er is ook een interactieve OOH waar de reizigers zelf de fronsen kan laten verdwijnen door een QR-code te scannen.

Credits

Client: De Lijn

Client: Jana Mahieu, Veerle Waterschoot, Nathalie Onghena, Guy Weyns 

Agency: Accenture Song

Creative Director: Paul Wauters

Creatives: Ramin Afshar, Danny Vissers, Johan Van Oeckel, Luc Shih

Clients Service Director: Valérie Demeure

Account Manager: Kathy Rutten, Juliette Dugardyn

Account Executive: Morgan Van Roey

Strategy: Dimitri De Lauw, Marie Nackaerts

Digital strategy team: Simon Meers

Digital copywriting: Ann Vanminsel

Producer: Renée Vermeire

Design/motion design: Steve Krol, Dries Oostens, Sven Verfaille

Production: Czar.be

Director Film: Raf Wathion

Photographer: Toon Aerts

Executive Producer: Eurydice Gysel

Producer: Maarten De Sutter

DOP: Grimm Vandekerckhove

Art Direction: Tanker

Editor: Robin De Praetere

Grading: Joost Van Kerckhove

Online VFX: Frames Postproduction

Post Producer: Bieke De Keersmaecker

Sound & Mix: La Vita e Media