{PUB's Delight} Equal Pay Day en Mortierbrigade: "Apply your skills to the household"

Crea / News

Equal Pay Day en Mortierbrigade werken al 18 jaar samen aan het verkleinen van de loonkloof tussen vrouwen en mannen. Noem het gerust een succesverhaal, want de loonkloof werd gaandeweg verkleind, de wetgeving omtrent dit topic werd aangepast, het thema staat sindsdien élk jaar op de politieke agenda. En de campagnes behoren bovendien tot de meest bekroonde van ons land, in binnen- én buitenland.

Een succesverhaal dat ook in het buitenland niet onopgemerkt is voorbijgegaan, en nu maakt Mortierbrigade dus een campagne die in heel Europa zal lopen. Op jaarbasis verdienen vrouwelijke werknemers in Europa namelijk nog steeds 13% minder dan mannen, waardoor ze vanaf 15 november gratis en voor niets werken. Deze dag werd 'UnEqual Pay Day' gedoopt. De nieuwe campagne focust op één van de grootste redenen voor de loonkloof: de ongelijke verdeling van zorgarbeid, waardoor veel vrouwen deeltijds werken.

In de videoworden mannen opgeroepen om hun deel van het onbetaalde werk op zich te nemen, zodat ook vrouwen gelijke kansen krijgen op de arbeidsmarkt. Uit onderzoek van ZIJkant en Ipsos (2022) blijkt immers duidelijk dat mannen het probleem niet zien: zij denken dat er een evenwicht is in het huishouden (wat vrouwen tegenspreken) en zien bovendien de link niet tussen een ongelijke taakverdeling en minder carrièrekansen voor de partner. Met ‘Apply your skills to the household’ wordt op ludieke wijze komaf gemaakt met het riedeltje dat vrouwen nu eenmaal beter zijn in de was en de plas. Mannen hebben exact dezelfde competenties, alleen passen ze die doorgaans in andere contexten toe.

De geweldig geestige film werd geregisseerd door Jeroen Mol en Czar, er is ook een print- en postercampagne, en een socialmedialuik.

Credits

Client: Unequal Pay Day

Client contacts: Vera Claes, Julie Van Garsse, Katja Ziska, Frida Lopez Novella, Cristina Riveiro McClelland

Agency: mortierbrigade

Partner & CEO: Jens Mortier

Partner & Executive Creative Director: Joost Berends

Partner & Brand Design Director: Philippe De Ceuster

Creatives: Geoffrey Masse, Nils Ides & Nicolas Mouquet

Production Director: Charlotte Coddens

Strategy: Maaike De Wae

Account Manager : Lise Vanaverbeke

PR Manager : Hanne Polé

Social Creatives: Ella Van Cappellen & Tine Van Daele

Cross Media Designer/DTP: Vito Latorrata

Production Company: CZAR.be

Director: Jeroen Mol

Executive Producer: Eurydice Gysel

Producer: Maarten De Sutter

DOP: Maxime Desmet

Photography: Maxime Desmet

Art Director: Tanker

Casting: We Want You

Editor: Jeroen Mol, Jef Neefs

Post-production: Bieke De Keersmaecker

Grading: Tom Mulder

Online: Frames Postproduction & Jef Neefs

Music: Entonigt ringer den lilla klockan (Odnozvutnjo Gremit Kolokoltjik) by Jan Lindblad ©Warner Music

Soundeffects and Mix: Sonhouse