Equal Pay Day en Mortierbrigade werken al 18 jaar samen aan het verkleinen van de loonkloof tussen vrouwen en mannen. Noem het gerust een succesverhaal, want de loonkloof werd gaandeweg verkleind, de wetgeving omtrent dit topic werd aangepast, het thema staat sindsdien élk jaar op de politieke agenda. En de campagnes behoren bovendien tot de meest bekroonde van ons land, in binnen- én buitenland.
Een succesverhaal dat ook in het buitenland niet onopgemerkt is voorbijgegaan, en nu maakt Mortierbrigade dus een campagne die in heel Europa zal lopen. Op jaarbasis verdienen vrouwelijke werknemers in Europa namelijk nog steeds 13% minder dan mannen, waardoor ze vanaf 15 november gratis en voor niets werken. Deze dag werd 'UnEqual Pay Day' gedoopt. De nieuwe campagne focust op één van de grootste redenen voor de loonkloof: de ongelijke verdeling van zorgarbeid, waardoor veel vrouwen deeltijds werken.
In de videoworden mannen opgeroepen om hun deel van het onbetaalde werk op zich te nemen, zodat ook vrouwen gelijke kansen krijgen op de arbeidsmarkt. Uit onderzoek van ZIJkant en Ipsos (2022) blijkt immers duidelijk dat mannen het probleem niet zien: zij denken dat er een evenwicht is in het huishouden (wat vrouwen tegenspreken) en zien bovendien de link niet tussen een ongelijke taakverdeling en minder carrièrekansen voor de partner. Met ‘Apply your skills to the household’ wordt op ludieke wijze komaf gemaakt met het riedeltje dat vrouwen nu eenmaal beter zijn in de was en de plas. Mannen hebben exact dezelfde competenties, alleen passen ze die doorgaans in andere contexten toe.
De geweldig geestige film werd geregisseerd door Jeroen Mol en Czar, er is ook een print- en postercampagne, en een socialmedialuik.
Credits
Client: Unequal Pay Day
Client contacts: Vera Claes, Julie Van Garsse, Katja Ziska, Frida Lopez Novella, Cristina Riveiro McClelland
Agency: mortierbrigade
Partner & CEO: Jens Mortier
Partner & Executive Creative Director: Joost Berends
Partner & Brand Design Director: Philippe De Ceuster
Creatives: Geoffrey Masse, Nils Ides & Nicolas Mouquet
Production Director: Charlotte Coddens
Strategy: Maaike De Wae
Account Manager : Lise Vanaverbeke
PR Manager : Hanne Polé
Social Creatives: Ella Van Cappellen & Tine Van Daele
Cross Media Designer/DTP: Vito Latorrata
Production Company: CZAR.be
Director: Jeroen Mol
Executive Producer: Eurydice Gysel
Producer: Maarten De Sutter
DOP: Maxime Desmet
Photography: Maxime Desmet
Art Director: Tanker
Casting: We Want You
Editor: Jeroen Mol, Jef Neefs
Post-production: Bieke De Keersmaecker
Grading: Tom Mulder
Online: Frames Postproduction & Jef Neefs
Music: Entonigt ringer den lilla klockan (Odnozvutnjo Gremit Kolokoltjik) by Jan Lindblad ©Warner Music
Soundeffects and Mix: Sonhouse
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]