{PUB's Delight} Geronimo duikt de geschiedenis in, met Omer Vander Ghinste

Crea / News

Brouwerij Omer Vander Ghinste en haar communicatiepartner Geronimo slaan de handen in elkaar voor een pakkende campagne met een knipoog naar het verleden. De brouwerij en haar flagshipbiermerk Omer verwierf eerder nationale bekendheid met hun eerste TV-spot en pakt nu uit met een nieuwe merkfilm van de hand van productiehuis Geronimo en de gerenommeerde regisseur Stef Viaene. De campagne vertelt het verhaal van de eerste Omer Vander Ghinste, grondlegger van een familiebedrijf met ondertussen maar liefst vijf generaties vakmanschap.

De campagne bouwt verder op de TV-spot die vorig jaar gelanceerd werd. Deze keer koos Omer Vander Ghinste ervoor om het verhaal van “Omer de eerste” te belichten, de man die meer dan 100 jaar geleden vorm gaf aan het bier dat nog steeds zijn naam draagt. Omer I was niet alleen een gepassioneerd brouwer, maar hij stak ook creatief de handen uit de mouwen. Om zijn zijn geliefde bier op een originele manier te promoten, creëerde hij ambachtelijke glasramen waarin hij het zelfontworpen logo van “Bieren Omer Vander Ghinste” verwerkte. Die artisanale glasramen schonk hij aan de cafés die zijn bieren afnamen. Een unieke gevelreclame, die niet alleen zijn tijd ver vooruit was, maar ook duurzaam. Het vervangen van de authentieke glasramen was immers erg duur, waardoor ze niet bij elke generatiewissel in de familie Vander Ghinste vervangen konden worden. Ook hier bedacht Omer I een creatieve oplossing: voortaan zou elke eerstgeboren zoon ‘Omer’ heten. De traditie wordt vandaag, vijf generaties later, nog steeds in ere gehouden.Het verhaal van Omer I kadert in de ambitie van de brouwerij om meer origin stories te brengen. Het merk kan dan ook buigen op een rijke geschiedenis. Het familiebedrijf ontstond in 1892 onder de kerktoren van Bellegem, waar het nu, als een van de enige biermerken in België, nog steeds zijn gerstenat brouwt op de plek waar het allemaal begon. "Het verhaal van Omer is er één van passie, creativiteit, vakmanschap en Bellegemse heritage," aldus regisseur Stef Viaene.

"Dat prachtig verleden was voor ons de grootste bron van inspiratie. We doken in de archieven van de brouwerij en gebruikten echte artefacten van vroeger, om zo tot een zo authentiek mogelijke spot te komen," vult Gertjan De Smet, creatief directeur bij Geronimo, verder aan. De spot werd niet alleen in Bellegem gedraaid, maar ook in het historisch kader van het 16de-eeuwse kasteel Fruithof in Boechout. Reclamepartner Geronimo koos ervoor om buitengewoon te investeren in de muziek. Deze werd speciaal voor de campagne gecomponeerd door Peter Baert, de Belgische componist die in 2020 internationaal hoge ogen gooide met de soundtrack van de Netflix-reeks ‘The Water Man’. Om de kijker volledig onder te dompelen in de folklore van begin jaren 1900 schakelde Baert accordeonlegende Tuur Floorizone in. Samen zorgden zij voor een compositie die je doet terugreizen in de tijd.

Voor dit huzarenstukje kon Omer rekenen op een team dat garant staat voor doorgedreven vakmanschap en ontegensprekelijk oog voor detail. Regisseur Stef Viaene was niet aan zijn proefstuk toe: hij werd in de jaren 90 en 2000 wereldberoemd in Vlaanderen als bedenker en regisseur van de legendarische Duvel-spots. Zijn werk werd eerder bekroond op de grote reclamefestivals van Cannes, 4 LIA en Eurobest. DOP Piet Deyaert richtte zijn lens eerder al op grote campagnes voor o.a. BMW, McDonalds en De Slimste Mens Ter Wereld. Onafhankelijk productiehuis Geronimo, bekend van programma’s voor DPG, VRT en SBS en commerciële campagnes voor nationale en internationale merken, bracht de ambitieuze productie tot een goed einde. De campagne is nog heel 2022 te bewonderen op nationale TV en op sociale media, in zowel Frans als Nederlands.

Binnenkort maakt de spot bovendien zijn intrede in de cinemazalen. Ongetwijfeld met lichte frustratie bij menig bioscoopganger tot gevolg: tot nader order wordt in de cinema immers geen Omer geschonken.

Credits

Client: Omer Vander Ghinste
Client Contact: Omer Jean Vander Ghinste, Wim De Weghe, Tom Deblaere

Agency: Talk of The Town
Creative Director: Gertjan De Smet
Creation: Gertjan De Smet & Stef Viaene
Copywriter: Dirk Domen
Production Company: Geronimo
Head of Production: Michiel Knops
Producers: Dorien Matthys, Bram Van Landschoot
Film Director: Stef Viaene
1st Assistant Director: Bob Vanwayenbergh
Photographer: Rob Mitchell
Location Manager: Zowie Boone
Location Assistant: Gaetan Vela
DOP: Piet Deyaert
Drone Pilot: Manu Vanderjeugd
1stAC: Nathan Lederman
2nd AC: Idan Datauker
Gaffer: Wim Cloots
Electro: Laurens De Grande, Maarten Stoop, Steven Soete, Joost Henderickx

Grip: Kurt Reybrouck, Wannes Brike, Gilles Matthys
Art Department: Chris Lievens, Peter Schollaert
Set dressing: Ethel Kelderman
MUA: Astrid Gruyaert
Beerstyling: Sander De Ponti
Styling: Isaebel Van Renthergem
Edit: Bram Dutry
Casting: Wewantyou

page2image25032

Talent: Lukas Buys
Grading: Tom Mulder
Music Composer: Peter Baert

Musician: Tuur Florizoone

Sound Design: Raygun Studios