Ogilvy Social.Lab en Vans maken beats op Twitch

Crea / News

Vans Europe klopte bij Ogilvy Social.Lab aan voor een groots project: tover het live muziekevenement (geannuleerd omwille van de Covid-beperkingen) om de Vans EVDNT UltimateWaffle-schoen te lanceren om tot een livestream concert. Dus kozen het bureau en Vans voor Twitch.

Omdat livestream content duidelijk in de lift zit, is Twitch voor Vans een belangrijk kanaal om zijn toekomstig publiek te bereiken – jonge, hyperverbonden ervaringzoekers. Het toonaangevende livestreamplatform geeft Vans immers de kans om communities rond de belangrijkste interesses van het merk – muziek, kunst en extreme sporten – makkelijk te bereiken. Bovendien bereikt het zo de meest actieve community op het platform: gamers. Maar Twitch is een aparte wereld. Wat op andere platforms werkt, werkt niet altijd op Twitch. Om succesvol te zijn moest de livestream daarom onvergetelijk, boeiend en onvoorspelbaar genoeg zijn, zodat mensen bleven kijken. Dus had Ogilvy Social.Lab een Off The Wall idee: samenwerken met een artiest die live met de EVDNT UltimateWaffle-schoen een beat kon produceren.

Ogilvy Social.Lab coördineerde de campagne van A tot Z en tekende de strategie en het mediaplan uit. Het bureau nam ook de creatie en de productie voor zijn rekening. Daarnaast ging het samen met talentbureau Black Sparrow op zoek naar een beroemde muzikant die de unieke uitdaging aan durfde.

Het moest gaan om iemand die live muziek kon maken, het publiek kon entertainen en met z’n voeten kon denken (uiteraard geschoeid in EVDNT UltimateWaffle Vans). De keuze viel op Jacob Collier, de vijfvoudige Grammy award winnaar, multi-instrumentalist, songschrijver, arrangeur en producent. Door velen beschouwd als een van de meest innovatieve muzikanten van zijn generatie.

Op 21 augustus, om 20 uur MET, was het zover, de Off The Wall magie voltrok zich, live vanuit House of Vans in Londen. Gedurende 1,5 uur componeerde Jacob Collier een originele track, waarbij hij een waaier aan rekwisieten en uiteraard EVDNT UltimateWaffle-schoenen als instrumenten gebruikte (zoals een echte schoenharp). De sfeer was speels, experimenteel en interactief. Collier betrok het Twitch-publiek bij elke stap en elke beslissing in het creatieve proces. Hij deed dat via interactieve polls en chats, waardoor hij samen met het publiek het uiteindelijke nummer vorm konden geven. Meer dan 237.000 mensen bekeken de stream, ruim meer dan de beoogde 100 000. Dat klonk voor Vans als muziek in de oren.

Het event werd gepromoot via teasers op Twitch, Instagram en Facebook. Om ook zijn eigen volgers warm te maken promootte Jacob Collier de sessie met zelfgemaakte content op zijn eigen sociale media. Op D-day werd de Twitch stream gepromoot op de homepagina van Twitch. Mensen die het real time evenement hadden gemist konden het toch nog meemaken via hoogtepunten op Twitch en andere platformen. Zo beleefde iedereen de Ultimate Beat.

Heb je de campagne gemist? De volgende Off The Wall stream op het Vans Europe Twitch-kanaal zal niet lang op zich laten wachten!

Credits

Agency: Ogilvy Social.Lab

  • Account: Bianca Negre, Romane Ectors
  • Creation: Theo Barron
  • Media: Mathieu Gillain
  • Production Manager: Amara Rossel
  • Location: House of Vans
  • Talents: Black Sparrow / Worn Out
  • Production: Agile

Klant: Vans Europe

  • Alessandra Di Dio - Senior Brand Communication Manager
  • Giovanni Macca - Brand Communication Manager

Jacob Collier’s team:

  • Management: Michael LaTorre
  • TM / Sound: Ben Bloomberg
    Delivery: Adam Bulleid / Globe Universal Music