{PUB’s Delight} Voor Actiris, VDAB en Ogilvy Social.Lab is ‘een job’ 'un job’

Crea / News

Na het succes van de eerste fase lanceerden Actiris en VDAB de tweede fase van hun campagne “Een job, c’est aussi un job”, gecreëerd door Ogilvy Social.Lab. Het bureau zat opnieuw onmiddellijk op het juiste spoor met een uitsluitend online campagne, waaraan ook influencers deelnamen, zoals Pablo Andres.

Met de campagne willen Actiris en VDAB de Franstalige Brusselaars overtuigen om hun zoektocht naar werk uit te breiden naar de rand rond Brussel. Want een job in de Vlaamse rand is niet veel anders dan een job in Brussel zelf. De campagne, bedacht door Ogilvy Social.Lab, wil vier mythes rond werkgelegenheid in de rand weerleggen: er zijn in de Vlaamse rand geen jobs voor Franstalige Brusselaars, om in de Vlaamse rand te werken moet je perfect tweetalig zijn, Vlaanderen is te ver weg en werkgevers zijn niet geïnteresseerd in Franstalige werkzoekenden uit Brussel. Al deze vooroordelen kunnen Actiris en VDAB weerleggen.

De coronacrisis heeft een impact op ons dagelijks leven én op de arbeidsmarkt, meer specifiek op de manier waarop we naar een job zoeken. Daarom verschijnt de campagne enkel online. Nieuw voor deze fase is het gebruik van influencers, waarmee een deel van de doelgroep wordt bereikt die anders moeilijk te targetten is. Na een eerste sensibiliseringfase en interactie met hun volgers zullen de influencers hun community helpen om die mythes rond zoeken naar werk in de Vlaamse rand één voor één te doorprikken. Daarna nodigen ze hun volgers uit om zich in te schrijven voor een informatiesessie van Actiris en VDAB.

Komiek Pablo Andres is ambassadeur van de campagne en heeft twee video’s gemaakt. Je kan deze bekijken via zijn netwerk, maar ook via het netwerk van Actiris. In het kielzog van de komiek ondersteunen ook de vier Brusselse influencers mlle.laure.f, davidoupas1, yousra1607 en vinz.kante de campagne. Gedurende vier maanden nemen zij hun volgers mee in een interactief verhaal, met maandelijks Instagram-posts en -stories. Op deze manier ontdekken ze samen de voordelen van werken in de Vlaamse rand en hoe Actiris en VDAB hierbij kunnen helpen.

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Laure M. Fornier (@mlle.laure.f)

Om dicht bij de realiteit te blijven werkt het bureau in deze campagne samen met echte werkzoekenden, werkgevers en werknemers alsook met lesgevers en coaches van Actiris en VDAB. Zij weerleggen de vier mythes met hun persoonlijke getuigenissen. Die worden verspreid via banners en native artikels, maar ook via Spotify, YouTube, Teads en social media. Werkzoekenden worden uitgenodigd om de campagnewebsite te bezoeken, waar ze zich kunnen inschrijven voor een gratis infosessie over werken in het Nederlands, cursussen Nederlands of rechtstreeks kunnen solliciteren voor een job in en rond Brussel.

Ontdek de campagne vanaf nu op eenjobpourmoi.be, en op de Instagram-accounts van Pablo, Laure, David, Yousra en Vinz.

Credits

  • Agence: Ogilvy Social.Lab
  • Account Team: Christophe Crasselts, Petra Steenput, Joke Ratiau, Sara Moles Gonzalez
  • Strategy: Julie Frederickx
  • Art Direction: Antoinette Ribas, Gregory Ginterdaele
  • Copywriting: Sophie Bayet
  • Design: Xavier Vanderplancke, Sadaf Naqui
  • Website: Antoine Snyers
  • Media: Mathieu De Moor, Camille Goretti, Marine De Decker, Yasmine Ghazouane
  • Influence: Stefan Bisoux, Douglas Scraeyen

Clients

  • Actiris: Gilles Mignolet, Maaike Van Wemmel, Marc Njeim
  • VDAB: Hans Maenhout, Natalia Paridaens