Quarantaine Mama kleurt de etalages in Brugge

News / Retail

Stad Brugge pakt deze zomer van 16 juli tot en met 19 september uit met een originele stadswandeling ‘Blik op Brugge’. Samen met de in Brugge geboren illustratrice Thaïs Vanderheyden werd een parcours in de binnenstad ontwikkeld langs 10 winkelpanden. Op elk van deze panden komt een originele ‘Quarantaine Mama’ raamtekening speciaal ontworpen voor Brugge. ‘Quarantaine Mama’ is het razend populaire figuurtje van Thaïs Vanderheyden dat het afgelopen jaar de hele wereld rondging.

Wandeling langs 10 authentieke illustraties kleurt deze zomer de etalages

Met deze wandeling wil de Stad Brugge haar shoppingtroeven nog extra in de verf zetten. Het parcours neemt Bruggelingen en bezoekers mee door hartje Brugge. Bovendien kunnen bezoekers een originele tekening van Quarantaine Mama winnen door een foto te posten op Instagram met #shoppingbrugge en @shoppingbrugge.

‘Quarantaine Mama’ brengt zeer herkenbare dagdagelijkse frustraties van thuiswerkende ouders op een ironische manier in beeld. Het figuurtje ging tijdens de eerste lockdown viraal en werd zelfs gedeeld door wereldsterren als Kristen Bell en Jennifer Love Hewitt. Ondertussen heeft ze haar eigen boek, wijn en een vaste rubriek in weekblad Nina.

“We hebben de voorbije jaren al zeer veel geïnvesteerd om de troeven van Brugge als shoppingstad in de kijker te zetten,” zegt schepen van Werk en Ondernemen Pablo Annys. “Met deze wandeling bieden we een unieke en originele beleving aan en onderscheiden we ons als shoppingstad. Dat we hiervoor konden samenwerken met de in Brugge geboren Thaïs Vanderheyden, maakt het verhaal helemaal compleet.”

Ook illustratrice Thaïs Vanderheyden is zeer opgetogen over de samenwerking. “Dit project in Brugge was voor mij een beetje thuiskomen. Als geboren Bruggeling was het voor mij zeer speciaal om illustraties te kunnen tekenen met deze stad als onderwerp. Ik hoop dat mijn tekeningen bij heel wat mensen een glimlach op hun gezicht kunnen toveren, want dat hebben we wel verdiend na het afgelopen jaar.”

De wandeling heeft ook een economische toets. Elke pand krijgt een QR-code met link naar de mogelijkheden voor verhuur en de premies die Stad Brugge voorziet voor creatieve en innovatieve starters. Op deze manier kunnen ook potentiële ondernemers de troeven van Brugge ontdekken.

Blik op Brugge loopt van 16 juli tot en met 18 september in de Brugse Binnenstad. Het plan van de wandeling is gratis te verkrijgen bij In&Uit Brugge of te downloaden. Je vindt het plan en de leuke postkaartjes met een unieke afbeelding van ‘Quarantaine Mama’ in Brugge ook bij een veertigtal handelszaken in het centrum.

Dit project kwam tot stand binnen het Europees EFRO-project KICK (‘Kernversterking in CentrumKernen’) en met de financiële ondersteuning van EFRO, Vlaanderen en de provincie West-Vlaanderen.

Beeld © Studio Copain – Jelle Lapere