Radio 2 blijft uitgesproken marktleider

studio radio une

Media / News / Research

studio radio uneHet CIM maakt zijn resultaten bekend van zijn recentste peiling naar de Vlaamse radioconsumptie. Deze resultaten bestrijken de periode van 26 maart tot en met 25 juni 2016. Opmerkelijkste resultaten: Radio 1 haalt zijn beste marktaandeel in zo'n tien jaar, Q-Music profileert zich als tweede grootste radiozender van Vlaanderen.

Taart radio CIM 2016 II

De nieuws- en informatiezender Radio 1 verhoogt  zijn marktaandeel stijgen van 6,6% naar 9,4% in een jaar tijd. De zender haalt met 728.000 luisteraars per dag zijn hoogste bereik in 10 jaar. “Onze luisteraars waarderen ons dagelijks nieuws- en duidingsaanbod dat we afhankelijk van de actualiteit versterken met extra uitzendingen, die er vaak geweest zijn in deze nieuwsrijke en onzekere periode," zegt nethoofd Filip Pletinckx. "Studio France met de live verslaggeving rond het EK voetbal viel in de smaak. En uit de vele reacties van luisteraars op de eerste editie van de Classics 1000 bleek dat we ook muzikaal een gevoelige snaar raakten.”

Radio 2 blijft met 27,9% uitgesproken marktleider als 'De grootste familie van Vlaanderen'. Met 13,1% blijft ook Studio Brussel een sterke koers varen. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar gaat de zender erop vooruit. Klara ziet zijn marktaandeel nu al enkele metingen op rij verder stijgen naar 2,4% - een mooi resultaat voor een klassieke muziekzender.

MNM verhoogt zijn marktaandeel tot 10,5% en is marktleider bij 12-24 jarigen. “Jonge luisteraars vinden nog meer de weg naar MNM," zegt Rino Ver Eecke. "Acties als De strafste school en Marathonradio zijn uitgegroeid tot sterkhouders, die echt impact hebben in het leven van jongeren."

Qmusic zet een mooi resultaat neer en groeit op 12+ door naar 13,4% - tegenover 11,7% in de vorige golf. Het is nu de tweede grootste radiozender in Vlaanderen. Op de doelgroep van 18- tot -jarigen stijgt de zender naar 19,7% - tegenover 19,4% in de vorige golf. Joe haalt 7,8% op 12+ en 10,1% op zenderdoelgroep 30-49, een licht verlies na het recordcijfer van vorige golf. “We zijn tevreden met het signaal dat de Qmusic-luisteraars ons geven," zegt Iwan Reuvekamp, programmadirecteur radio bij Medialaan. "Het is een mooi fundament om de komende maanden verder te bouwen aan ons verhaal op lange termijn. We  starten onze nieuwe programmering op maandag 29 augustus. Joe heeft deze week zijn programmering al versterkt met heel wat nieuwe persoonlijkheden, zoals het nieuwe ochtendduo Sven & Anke.”

Station Daily Reach (with confidence interval) Share Daily Average Time Spent
Min. 1.000 Max. % %
Radio 2 (VRT) 1.173,40 1.249,05 1.324,15 22,82 27,86 255
Qmusic 737,12 800,84 864,07 14,63 13,39 191
Studio Brussel (VRT) 623,05 682,63 741,73 12,47 13,05 218
MNM (VRT) 632,01 691,57 751,38 12,64 10,53 174
Radio 1 (VRT) 666,82 727,82 788,81 13,30 9,38 147
JOE 357,93 404,80 451,97 7,40 7,76 121
Nostalgie (NL) 301,63 345,14 388,97 6,31 5,88 194
Klara (VRT) 135,02 166,03 196,60 3,03 2,41 166
TOPradio 40,54 59,32 77,67 1,08 0,61 117
ClubFM 8,94 19,43 30,46 0,36 0,21 126
MNM Hits (VRT) 1,90 9,47 16,70 0,17 0,14 166
Klara Continuo (VRT) 1,26 8,20 15,16 0,15 0,11 148
Nieuws + (VRT) 0,00 3,64 8,58 0,07 0,01 25

We gebruikten het CIM als bron voor zowel de tabel als de taartdiagram. Dank daarvoor!