Radio 2 blijft uitgesproken marktleider

Het CIM maakt zijn resultaten bekend van zijn recentste peiling naar de Vlaamse radioconsumptie. Deze resultaten bestrijken de periode van 26 maart tot en met 25 juni 2016. Opmerkelijkste resultaten: Radio 1 haalt zijn beste marktaandeel in zo'n tien jaar, Q-Music profileert zich als tweede grootste radiozender van Vlaanderen.
De nieuws- en informatiezender Radio 1 verhoogt zijn marktaandeel stijgen van 6,6% naar 9,4% in een jaar tijd. De zender haalt met 728.000 luisteraars per dag zijn hoogste bereik in 10 jaar. “Onze luisteraars waarderen ons dagelijks nieuws- en duidingsaanbod dat we afhankelijk van de actualiteit versterken met extra uitzendingen, die er vaak geweest zijn in deze nieuwsrijke en onzekere periode," zegt nethoofd Filip Pletinckx. "Studio France met de live verslaggeving rond het EK voetbal viel in de smaak. En uit de vele reacties van luisteraars op de eerste editie van de Classics 1000 bleek dat we ook muzikaal een gevoelige snaar raakten.”
Radio 2 blijft met 27,9% uitgesproken marktleider als 'De grootste familie van Vlaanderen'. Met 13,1% blijft ook Studio Brussel een sterke koers varen. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar gaat de zender erop vooruit. Klara ziet zijn marktaandeel nu al enkele metingen op rij verder stijgen naar 2,4% - een mooi resultaat voor een klassieke muziekzender.
MNM verhoogt zijn marktaandeel tot 10,5% en is marktleider bij 12-24 jarigen. “Jonge luisteraars vinden nog meer de weg naar MNM," zegt Rino Ver Eecke. "Acties als De strafste school en Marathonradio zijn uitgegroeid tot sterkhouders, die echt impact hebben in het leven van jongeren."
Qmusic zet een mooi resultaat neer en groeit op 12+ door naar 13,4% - tegenover 11,7% in de vorige golf. Het is nu de tweede grootste radiozender in Vlaanderen. Op de doelgroep van 18- tot -jarigen stijgt de zender naar 19,7% - tegenover 19,4% in de vorige golf. Joe haalt 7,8% op 12+ en 10,1% op zenderdoelgroep 30-49, een licht verlies na het recordcijfer van vorige golf. “We zijn tevreden met het signaal dat de Qmusic-luisteraars ons geven," zegt Iwan Reuvekamp, programmadirecteur radio bij Medialaan. "Het is een mooi fundament om de komende maanden verder te bouwen aan ons verhaal op lange termijn. We starten onze nieuwe programmering op maandag 29 augustus. Joe heeft deze week zijn programmering al versterkt met heel wat nieuwe persoonlijkheden, zoals het nieuwe ochtendduo Sven & Anke.”
Station | Daily Reach (with confidence interval) | Share | Daily Average Time Spent | |||
Min. | 1.000 | Max. | % | % | ||
Radio 2 (VRT) | 1.173,40 | 1.249,05 | 1.324,15 | 22,82 | 27,86 | 255 |
Qmusic | 737,12 | 800,84 | 864,07 | 14,63 | 13,39 | 191 |
Studio Brussel (VRT) | 623,05 | 682,63 | 741,73 | 12,47 | 13,05 | 218 |
MNM (VRT) | 632,01 | 691,57 | 751,38 | 12,64 | 10,53 | 174 |
Radio 1 (VRT) | 666,82 | 727,82 | 788,81 | 13,30 | 9,38 | 147 |
JOE | 357,93 | 404,80 | 451,97 | 7,40 | 7,76 | 121 |
Nostalgie (NL) | 301,63 | 345,14 | 388,97 | 6,31 | 5,88 | 194 |
Klara (VRT) | 135,02 | 166,03 | 196,60 | 3,03 | 2,41 | 166 |
TOPradio | 40,54 | 59,32 | 77,67 | 1,08 | 0,61 | 117 |
ClubFM | 8,94 | 19,43 | 30,46 | 0,36 | 0,21 | 126 |
MNM Hits (VRT) | 1,90 | 9,47 | 16,70 | 0,17 | 0,14 | 166 |
Klara Continuo (VRT) | 1,26 | 8,20 | 15,16 | 0,15 | 0,11 | 148 |
Nieuws + (VRT) | 0,00 | 3,64 | 8,58 | 0,07 | 0,01 | 25 |
We gebruikten het CIM als bron voor zowel de tabel als de taartdiagram. Dank daarvoor!
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]