Radio blijft sterk medium

CIM / Media / News / Research

Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) maakte de radiobereikcijfers bekend voor de periode van 1 mei 2021 tot en met 31 augustus 2021.

Radio 1 ziet zijn marktaandeel stijgen naar 8,3 procent, onder meer dankzij een intense sportzomer. Radio 2 houdt zijn koppositie stevig vast met een marktaandeel van 29,1 procent en elke dag 1,2 miljoen luisteraars. Studio Brussel ziet zijn community groeien met 40.000 luisteraars, het marktaandeel groeit van 8 naar 8,7 procent. Jongerenzender MNM bereikt elke dag ruim 540.000 luisteraars en behoudt daarmee de band met z’n jonge publiek. Klara tenslotte groeit van 2,2 naar 2,4 procent marktaandeel. 

De mooie luistercijfers voor afgelopen zomer doen de radiomakers bij de VRT uitkijken naar het vervolg van dit najaar. “We zien al onze radionetten in bereik groeien en dat in een uitdagende markt”, zegt Els Van de Sijpe, manager VRT-radio en audio. “Ondertussen zijn we een najaar ingegaan waar we heel hard naar uitgekeken hebben. Want na anderhalf jaar radio maken vanuit onze studio’s kunnen we weer doen waar live radio zo goed in is, ons publiek bijeenbrengen en verbinden, met radio-acties, met evenementen en kleine en grote muzieksessies. Van I want to dance again van Studio Brussel tot Iedereen Klassiek van Klara in Brugge. Van een groot radiofeest voor de winnaar van De Strafste School van MNM eind deze maand tot De Warmste week van VRT in Mechelen en in heel Vlaanderen.”

Joe versterkt zijn positie als derde grootste zender van Vlaanderen. De zender rondt bovendien voor het eerst de kaap van 10% marktaandeel bij het brede publiek (12+). Binnen de leeftijdsgroep 35-54-jarigen doet de zender het uitstekend met 13,6% marktaandeel. Qmusic is marktleider met 21,8% marktaandeel bij de 18 tot 44-jarigen. De zender bevestigt ook bij het brede publiek (12+) zijn plaats als de tweede radiozender van Vlaanderen met 13,2% marktaandeel. Ook de digitale initiatieven van beide zenders groeien met een marktaandeel van 2,3% bij het brede publiek. De DPG Media-radiozenders zien de groeitrend die zich al enige tijd aftekent verder gezet met dagelijks niet minder dan 1,3 miljoen luisteraars.

“Dit is een mooie en objectieve bevestiging van de juiste positionering van Joe en de grote inzet waarmee het Joe-team daaraan vorm geeft,” vertelt Robin Vissenaekens, channel manager Joe. Na een sterk voorjaar en een zomer met het Joe Muziekrad in Westende schoot Joe dit najaar meteen sterk uit startblokken met oa de Top2000. Joe zelf is in topvorm. Het CIM bevestigt dat ook de Joe radiofamilie: Joe 60's & 70's, Joe Lage Landen en Joe Easy het almaar beter doen. Joe is des te meer klaar voor de herfst en de winter met Hemelse Helden op 1 november waarbij we de overleden artiesten en hun greatest hits eren en natuurlijk de feestelijke plannen voor Joe Christmas worden volop uitgerold.”

Michael Dujardin, channel manager Qmusic, vult aan: “Voor het hele team van Qmusic is het enorm fijn om te merken dat we de tweede grootste zender van Vlaanderen blijven, maar ook de meest beluisterde binnen onze kerndoelgroep van 18-44 jarigen. We gaan dit najaar hard blijven bouwen aan ons station met Maarten en Dorothee in de ochtend, Vincent Fierens wanneer de werkdag er bijna op zit én een dag-, avond- en weekendprogrammering die horizontaal en dus erg herkenbaar is. Bovendien blijft Qmusic inzetten op grote acties, met wereldsterren als Ed Sheeran die we enkele weken geleden mochten verwelkomen voor een unieke showcase in de Q-studio. Of met het ràzend-spannende ’20.000 euro in 20 seconden’ waarin we enkele winnaars een buitengewone financiële meevaller hebben bezorgd. Volgende maand vieren we de 20e verjaardag van Qmusic met een grote feestweek en ook voor volgend jaar gaan we met baanbrekende en spraakmakende acties Vlaanderen in vervoering brengen.”

Nostalgie behaalt op de doelgroep 12+ een marktaandeel van 7,1%, wat een stijging van 0,4% is t.o.v. de vorige meting, maart-juni 2021. De luisterduur stijgt naar 217 minuten. Het is nu al de 6de opeenvolgende meting dat Nostalgie stijgt in luisterduur. Eind 2018 had Nostalgie nog een luisterduur van 151 minuten, de groei is dus significant. ​​​​​​​Managing director Radio, Tom Klerkx: “In de zomermaanden wordt er altijd net iets anders naar de radio geluisterd.  Deze zomer waren we met Nostalgie te beluisteren vanop de zeedijk in Nieuwpoort, fijn om vast te stellen dat dit door onze luisteraars gesmaakt werd. We hebben een grote groep van trouwe luisteraars die steeds langer luisteren. In de vorige golf konden we voor het eerst de magische grens van 200 minuten breken, nu stijgen we zelfs verder naar 217 minuten op de algemene doelgroep. Gecumuleerd blijven onze cijfers ook mooi stabiel en blijven we groei noteren op alle andere parameters: beluisterde streams, app-downloads, web-visits, aantal votes bij muziek-acties, etc. Op dit moment genieten onze luisteraars van de 80s Top 880, in november staan de jaren ’70 centraal, niets dan feelgood en de beste classics dus. Met NRJ groeien we opnieuw in bereik, zowel op dag-, week- als maandbasis en blijven we inzetten op de jongere luisteraars.”