De dagen van papa’s transistorradio mogen dan wel achter ons liggen, het medium radio staat nog altijd even dicht bij de luisteraar en gaat – sterker dan ooit – een rijke multichanneltoekomst tegemoet. Welke strategie hanteren mediamerken vandaag om de toegenomen concurrentie het hoofd te bieden en te voorkomen dat ze verdwijnen in de anonieme massa van het internet? Drie marketingdirecteuren beantwoorden onze vragen: Philippe Jaumain (RTL Belgium), Vincent Crabbé (RTBF) en Jean-Pierre Cremers (Ngroup).
In een competitieve wereld moeten radiostations werk maken van differentiatie. Bij NGroup blijft de luisteraar evenwel het centrale element in elke strategie: “Alles wat we bedenken en doen, is uitsluitend gericht op de luisteraar,” steekt Jean-Pierre Cremers van wal. Bij RTBF doet men aan differentiatie door het publiek te segmenteren in vier groepen, om hen vervolgens een uitgebreid gamma complementaire merken aan te bieden. En ook bij RTL staat het publiek centraal en is het de bedoeling hen ervaringen te bezorgen, vertrekkende van een sleutelwoord: nabijheid. Radio is altijd een zeer persoonlijk medium geweest dat fungeert als een soort metgezel op onze dagelijkse reis. Dat zal niet snel veranderen, maar waar zien we dan wel evoluties?