Radio scoort sterk in het noorden
De radio scoort zowel in het noorden als het zuiden opmerkelijk sterk in vergelijking met andere landen. In het noorden stemt dagelijks bijna acht op de tien (78%) Vlamingen af op de radio. Een en ander blijkt uit de luistercijfers die het CIM bekendmaakt voor het vierde kwartaal van het afgelopen jaar.
Naar goede gewoonte zoomen de publieke en private radio-omroepen in op hun eigen sterke prestaties. En ook in de beste traditie scoort de VRT het sterkst op de Vlaamse radiomarkt: de radionetten van de Vlaamse openbare omroep hebben hun marktaandeel zelfs verstevigd van 60,3% in het vierde kwartaal van 2014 naar 64,2% in het vierde kwartaal van 2015. Radio 2 vergroot haar aandeel van 27,8% tot 29,2% en blijft daarmee de onbetwistbare koning van radioland. Ook Radio 1 gaat erop vooruit, tot een aandeel van 9,4%. De jongerenzender MNM versterkt zijn marktaandeel verder tot 10,2%. Studio Brussel blijft stabiel op 12,9%. Alleen Klara daalt lichtjes, tot 2,1%, maar die daling is statistisch gezien verwaarloosbaar.
Medialaan profileert Qmusic op basis van de luistercijfers van het CIM als de meest beluisterde zender bij de 18- tot 34-jarigen. Op die doelgroep scoort het grootste commerciële radionet van Vlaanderen 24,6%. Op 12+ haalt Qmusic 12,5% aandeel. Daarnaast blijft JOE fm stabiel, met een marktaandeel 10,5% op de doelgroep van de 30- tot 49-jarigen.
In het zuiden ziet het radiolandschap er heel anders uit. Contact is er het grootste radionet met een marktaandeel van 16%, vóór Bel RTL met 14,4% en Vivacité met 14,2% marktaandeel. Daarnaast laten kleine zenders zoals Classic 21 en Pure FM er mooie groeicijfers optekenen.