Radiogolven op een zee van digitale content

Media / News

Volgens de laatste versie van de Digimeter, de jaarlijkse imec-studie naar mediagedrag en digitale attitudes van de Vlaming, luistert de groep van 18- tot 24-jarigen het minst naar de radio. Dr. Kristin Van Damme, senior onderzoeker bij imec en de onderzoeksgroep mict van de UGent, bevestigt dat radiozenders tegenwoordig moeite hebben om jongeren te bereiken. Tegelijkertijd wil ze niet weten van de notie dat klassieke radio afgedaan zou hebben: “Het idee dat het digitale alles gaat vervangen, klopt niet – en al zeker niet als het over audio gaat, want radio doet het nog steeds goed.”

63% van de Vlamingen zegt dagelijks naar de radio te luisteren – een stijging ten opzichte van vorig jaar volgens de bekende Digimeter. Alleen in de jongste leeftijdsgroep is er een daling van 4 procentpunten ten opzichte van 2021. Volgens Dr. Kristin Van Damme, senior onderzoeker bij imec en de onderzoeksgroep mict van de Ugent, bestaat de grootste uitdaging voor radiozenders erin om gedurende een langere periode een band op te bouwen met het publiek en voor een soort zendertrouwheid te zorgen: “Zenders moeten inzetten op herkenbaarheid zodat luisteraars steeds terugkomen,” meent ze. “Zo kunnen ze bijvoorbeeld met bepaalde soundscapes of jingles werken, maar uiteraard speelt ook de persoon van de presentator een belangrijke rol. Net zoals je de stem van een bepaalde reclamespot aan een bepaald merk gaat linken, zo kunnen ook radiomerken zich aan herkenbare stemmen verbinden om de banden met de luisteraar aan te halen.” Die herkenbaarheid wordt volgens haar nog belangrijker wanneer je content terechtkomt op platformen zoals de website van de zender, sociale media of Spotify, waar het een uitdaging is om je van andere content te onderscheiden.

>>> LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE