RaDiOrg en Done by Friday lanceren ‘Not a Unicorn’

Crea / News

In aanloop naar de internationale dag van de zeldzame ziekten (28 februari) lanceert Done by Friday de campagne Not a Unicorn, ofwel #notaunicorn, voor RaDiOrg (Rare Disease Organisation). Het hoofddoel van deze campagne is mensen met een zeldzame ziekte, en de problematiek waarmee zij geconfronteerd worden, bekendheid geven. Er is nog onvoldoende geweten over zeldzame aandoeningen en hier wil RaDiOrg verandering in brengen. Daarnaast willen ze fondsen werven voor onderzoek naar deze zeldzame ziekten.

Not a Unicorn vertrekt vanuit het idee dat iedereen de Eenhoorn/Unicorn wel kent, maar niemand er ooit al een gezien heeft. Ze komen enkel voor in een fantasiewereld, terwijl mensen met een zeldzame aandoening wél echt bestaan. En in tegenstelling tot de eenhoorn zijn ze helemaal niet zo gekend. Gek als je weet dat ze in België alleen al met 500.000 zijn!

Er werd bewust gekozen om met deze campagne een zo breed mogelijke doelgroep aan te spreken. Er werd gestart met een teasingfase waarin vooral de hashtag en symbolische R door de achterban en sympathisanten van de organisatie en mensen met een zeldzame ziekte verspreid werden. Alle ziekenhuizen die onderzoek doen naar zeldzame ziekten en alle sponsors van RaDiOrg kregen een pakket met posters, flyers, counter displays, pins en een campagnehandleiding.

Vervolgens ging de focus naar de jongere doelgroep door hen via TikTok te benaderen met een old school awareness challenge. Voor Vlaanderen was er een samenwerking met de bekende Marco Rondas en in Wallonië werd het duo Laura & Elodie ingeschakeld.

 

Om het brede publiek te betrekken, gaat een grote PR-campagne van start met influencers/bekende Belgen die online communiceren over het topic, testimonials die gedeeld worden, de pers die op de hoogte wordt gebracht,... Per landsdeel is er ook een ambassadrice die de campagne zal leiden. Voor Vlaanderen is dit Marianne Devriese (zij heeft zelf een dochterje met een zeldzame ziekte), in Wallonië is Silent Jill de vertegenwoordiger. Tot slot garanderen online advertenties ook een groot bereik voor de campagne.

Voor alle designs (posters, flyers, counter displays, e-mailhandtekening, Facebook profielfotokader, achtergrond voor online meeting, online visuals in tal van formaten, webbanners, omslagfoto’s,...) werd gewerkt met 5 campagnegezichten met een zeldzame ziekte: Lou, Oa, Louise, Sven en Fernanda.

Meer over de campagne leest u later nog op PUB.be, op 26 februari.

Credits
Client: RaDiOrg – Rare Disease Organisation Belgium
Agency: Done by Friday
Strategic Director: Sven Boelpaep, Koen Kreynen
Creative Director: Kenny Timmermans, Dirk Domen
Account Manager: Mieke De Ridder
Art Director: Marnix Robyns
Graphic Design: Jelmer Dam
Photography: Niko Caignie
Digital: AIM Digital
PR: Wavemakers